Matkalla monikulttuuriseen hoitotyöhön: koulutusohjelman ristiinarviontiraportti
Mikkonen, Annikki; Virtala, Matti; Heikkilä, Johanna; Mutka, Ulla; Ikonen, Hannu; Tulkki, Heikki; Vänskä, Kirsti; Laiho, Kirsi; Toikka, Markus (2010-09-24T08:29:42Z)
Mikkonen, Annikki
Virtala, Matti
Heikkilä, Johanna
Mutka, Ulla
Ikonen, Hannu
Tulkki, Heikki
Vänskä, Kirsti
Laiho, Kirsi
Toikka, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylä Polytechnic
2010-09-24
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220425823-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220425823-5
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa käynnistyi vuoden 2004 alussa koulutusalojen
vuorovaikutukseen ja keskinäiseen palautteeseen perustuva koulutusohjelmien ristiinarviointi osana korkeakoulun laatujärjestelmää.
Ensimmäisenä arvioitiin tietojenkäsittelyn koulutusohjelma, toiseksi valittiin Degree Programme in Nursing. Koulutusohjelman ristiinarviointi toteutettiin syyskuussa 2004 kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti. Arviointi kohdistui koulutusohjelman ja sen opetuksen suunnitteluun, opetuksen toteutukseen, tuloksiin ja opiskelijoiden oppimiseen sekä koulutusohjelman toteuttamista
tukeviin palveluihin ja tukitoimiin.
Tekemänsä arvioinnin perusteella arviointiryhmä pitää Degree Programme in Nursing -koulutusohjelman erityisenä vahvuutena sitä, että koulutusohjelman kehittämistyö perustuu systemaattiseen tutkimukselliseen otteeseen. Sairaanhoitajakoulutuksen toteuttaminen sekä englannin että suomen kielellä opetussuunnitelmaltaan identtisenä vahvistaa hoitotyön koulutusohjelman, koulutusalan ja ammattikorkeakoulun kansainvälistymistä. Koulutusohjelman toimivat kansainväliset yhteistyökumppanuudet, opiskelijoiden harjoittelumahdollisuudet ja suuri ulkomailla suoritettujen opintojen määrä tuovat koulutusohjelmalle kansainvälistä uskottavuutta. Vahvuutena on pätevä ja kansainvälisesti kokenut henkilöstö, joka on sitoutunut sekä opiskelijoiden ohjaukseen että koulutusohjelman toteuttamiseen. Välitön ja vapautunut ilmapiiri opiskelijoiden, opettajien ja johdon välillä muodostaa hyvän pohjan toiminnalle ja kehittämistyölle. Arviointiryhmän mukaan englanninkielisen hoitotyön koulutusohjelman keskeinen kehittämishaaste on toiminta-ajatuksen kirkastaminen suhteessa aluekehitystyöhön ja työelämän kansainvälistymiseen. Yhteistyön lisääminen ammattikorkeakoulun muiden kansainvälisten koulutusohjelmien ja muualla toteutettavien englanninkielisten hoitotyön koulutusohjelmien kanssa tukisi hyvin monia koulutusohjelman tavoitteita. Kansainvälisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisääminen toisi lisäresursseja koulutusohjelman toteuttamiseen ja erityisesti englanninkielisten opinnäytetyöaiheiden löytämiseen. Opinnäytetyöprosessia kannattaisi
kehittää kokonaisuudessaan ja erityisesti suhteessa koulutusyksikön tutkimus-
ja kehittämistoimintaan. Arviointiryhmän mielestä olisi opiskelun ohjauksessa tärkeätä kehittää henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan perustuvaa ajattelua ja erityisesti kulttuurisensitiivistä uraohjausta.
Arviointi nosti esiin englanninkielisten koulutusohjelmien riippuvuuden koko ammattikorkeakoulun kulttuurisesta oppimis- ja työyhteisöstä. Jyväskylän ammattikorkeakoulua oppimisympäristönä tulisi edelleen kehittää aidosti kaksikieliseksi. Arviointiryhmä on tehtäväksi antonsa mukaisesti pyrkinyt Degree Programme in Nursing -koulutusohjelman arvioinnin rinnalla kuvaamaan itse arviointiprosessia sekä keräämään
kokemuksia ja informaatiota systemaattisen koulutusohjelmien ristiinarviointijärjestelmän
rakentamiseksi. Degree Programme in Nursing -koulutusohjelman arviointi oli sekä kielellisesti että kulttuurisesti rikas oppimisprosessi. Arvioinnin kautta avautui näkymä sekä vieraasta kulttuurista olevan opiskelijan asemaan ja mahdollisuuksiin opiskella ja työskennellä Keski-Suomessa että englanninkielisen koulutusohjelman toteuttamiseen Suomessa.
vuorovaikutukseen ja keskinäiseen palautteeseen perustuva koulutusohjelmien ristiinarviointi osana korkeakoulun laatujärjestelmää.
Ensimmäisenä arvioitiin tietojenkäsittelyn koulutusohjelma, toiseksi valittiin Degree Programme in Nursing. Koulutusohjelman ristiinarviointi toteutettiin syyskuussa 2004 kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti. Arviointi kohdistui koulutusohjelman ja sen opetuksen suunnitteluun, opetuksen toteutukseen, tuloksiin ja opiskelijoiden oppimiseen sekä koulutusohjelman toteuttamista
tukeviin palveluihin ja tukitoimiin.
Tekemänsä arvioinnin perusteella arviointiryhmä pitää Degree Programme in Nursing -koulutusohjelman erityisenä vahvuutena sitä, että koulutusohjelman kehittämistyö perustuu systemaattiseen tutkimukselliseen otteeseen. Sairaanhoitajakoulutuksen toteuttaminen sekä englannin että suomen kielellä opetussuunnitelmaltaan identtisenä vahvistaa hoitotyön koulutusohjelman, koulutusalan ja ammattikorkeakoulun kansainvälistymistä. Koulutusohjelman toimivat kansainväliset yhteistyökumppanuudet, opiskelijoiden harjoittelumahdollisuudet ja suuri ulkomailla suoritettujen opintojen määrä tuovat koulutusohjelmalle kansainvälistä uskottavuutta. Vahvuutena on pätevä ja kansainvälisesti kokenut henkilöstö, joka on sitoutunut sekä opiskelijoiden ohjaukseen että koulutusohjelman toteuttamiseen. Välitön ja vapautunut ilmapiiri opiskelijoiden, opettajien ja johdon välillä muodostaa hyvän pohjan toiminnalle ja kehittämistyölle. Arviointiryhmän mukaan englanninkielisen hoitotyön koulutusohjelman keskeinen kehittämishaaste on toiminta-ajatuksen kirkastaminen suhteessa aluekehitystyöhön ja työelämän kansainvälistymiseen. Yhteistyön lisääminen ammattikorkeakoulun muiden kansainvälisten koulutusohjelmien ja muualla toteutettavien englanninkielisten hoitotyön koulutusohjelmien kanssa tukisi hyvin monia koulutusohjelman tavoitteita. Kansainvälisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisääminen toisi lisäresursseja koulutusohjelman toteuttamiseen ja erityisesti englanninkielisten opinnäytetyöaiheiden löytämiseen. Opinnäytetyöprosessia kannattaisi
kehittää kokonaisuudessaan ja erityisesti suhteessa koulutusyksikön tutkimus-
ja kehittämistoimintaan. Arviointiryhmän mielestä olisi opiskelun ohjauksessa tärkeätä kehittää henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan perustuvaa ajattelua ja erityisesti kulttuurisensitiivistä uraohjausta.
Arviointi nosti esiin englanninkielisten koulutusohjelmien riippuvuuden koko ammattikorkeakoulun kulttuurisesta oppimis- ja työyhteisöstä. Jyväskylän ammattikorkeakoulua oppimisympäristönä tulisi edelleen kehittää aidosti kaksikieliseksi. Arviointiryhmä on tehtäväksi antonsa mukaisesti pyrkinyt Degree Programme in Nursing -koulutusohjelman arvioinnin rinnalla kuvaamaan itse arviointiprosessia sekä keräämään
kokemuksia ja informaatiota systemaattisen koulutusohjelmien ristiinarviointijärjestelmän
rakentamiseksi. Degree Programme in Nursing -koulutusohjelman arviointi oli sekä kielellisesti että kulttuurisesti rikas oppimisprosessi. Arvioinnin kautta avautui näkymä sekä vieraasta kulttuurista olevan opiskelijan asemaan ja mahdollisuuksiin opiskella ja työskennellä Keski-Suomessa että englanninkielisen koulutusohjelman toteuttamiseen Suomessa.