Informaatioteknologian osaamista rakentamassa: automaatiotekniikan, ohjelmistotekniikan ja tietotekniikan koulutusohjelmien ristiinarviointiraportit
Editoija
Janatuinen, Tero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010-09-24
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1263283783-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1263283783-9
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun laadunvarmistusjärjestelmään kuuluu
yhtenä tärkeänä osana koulutusohjelmien ristiinarviointi, jonka avulla
hyödynnetään eri alojen asiantuntemusta koulutuksen kehitystyössä. Jokaista
arviointia varten kootaan monialainen arviointiryhmä, joka laatii
myös julkaistavan raportin tekemästään arvioinnista. Näin ristiinarviointi
on myös sisäinen yhteisöllinen oppimismenetelmä, jossa hyviä käytäntöjä
ja kehittämisvirikkeitä siirtyy yhteiseen käyttöön. Arvioinnit aloitettiin
vuonna 2004, ja kesään 2009 mennessä on arvioitu jo 34 koulutusohjelmaa.
Julkaisussa raportoidaan automaatiotekniikan, ohjelmistotekniikan
ja tietotekniikan koulutusohjelmien ristiinarvioinnit. Koulutusohjelmien
erityinen vahvuus on alueen työelämän tarpeisiin vastaaminen. Hyvänä
käytäntönä voidaan esiin nostaa opintojaksojen puolivälissä kerättävä
välipalaute, joka mahdollistaa opintojakson kehittämisen opintojakson
toteutuksen aikana. Koulutusohjelmien yhteisiä haasteita ovat muun
muassa kansainvälisen toiminnan sekä arviointikäytänteiden kehittäminen.
Automaatiotekniikan koulutusohjelmalla on luontevat työelämäyhteydet,
mikä perustuu muun muassa jatkuvaan yhteydenpitoon ja partnerisopimuksiin
keskeisten yhteistyöyritysten kanssa. Koulutusohjelma
tekee aktiivista yhteistyötä strategisella tasolla myös yliopiston kanssa,
millä halutaan turvata alan vetovoima ja aloittavien opiskelijoiden osaamistaso.
Koulutus painottaa matemaattis-luonnontieteellistä perusosaamista,
joka korostuu myös alan kansainvälisissä kriteereissä. Käytännönläheisyys
lisääntyy opintojen edetessä ja koulutusohjelma käyttää aktiivisesti oppimisympäristöjään, joiden laitteisto vastaa teollisuudessa
käytössä olevia laitteistoja. Oppimisympäristöjen kehittämistä on tuettu
T&K-hankkeilla.
Koulutusohjelman haaste on saada henkilöstön vahvat työelämäyhteydet
näkymään myös opiskelijoille erityisesti opintojen alkuvaiheessa.
Samalla myös T&K-toiminnan ja opetuksen yhteyttä voitaisiin tiivistää.
Toinen koulutusohjelman haaste on kansainvälisten yhteyksien laajentaminen
ja erityisesti henkilöstöliikkuvuuden edistäminen. Arvioinnissa
tuli esille selkeä tarve käynnistää englanninkielinen opetus ja hyödyntää
laajemmin ulkomaalaisia luennoitsijoita. Opiskelijoiden ja alumnien
osallistumista koulutusohjelman suunnittelutyöhön voitaisiin vahvistaa
uusilla toimintatavoilla. Lisäksi koulutusohjelman tulisi kehittää arviointikäytänteitä
ammattikorkeakoulun pedagogisen strategian mukaisesti.
Nopeasti muuttuvalla toimialalla on tärkeää turvata myös henkilöstöresurssien
riittävyys ja laboratorioympäristöjen jatkuva kehittäminen.
Ohjelmistotekniikan koulutusohjelmalla on vahvat yrityskontaktit
ja verkostot, mikä näkyy esimerkiksi yritysten osallistumisena koulutusohjelman
suunnitteluun sekä henkilöstön osallistumisena kansainvälisiin
asiantuntijaverkostoihin. Koulutuksen kansainvälistä vertailtavuutta parantaa
se, että opetussuunnitelmatyössä on hyödynnetty kansainvälisiä
kriteeristöjä. Sen vuoksi koulutuksessa painottuu erilaisille tehtäville perustan
antava vahva matemaattis-luonnontieteellinen perusosaaminen.
Käytännönläheisyys korostuu enemmän ammattiopinnoissa. Opiskelijoiden
osaamista kehittää erityisesti pitkäkestoiset ja monipuoliset opiskelijaprojektit,
jotka ovat tukeneet myös opiskelijoiden työllistymistä. Lisäksi
lähes kaikki opinnäytteet tehdään yrityksille. Opintojaksojen puolivälipalautteen
ohella hyvinä käytänteinä esille tulivat Singaporessa järjestettävät
opiskelijavaihto-yritysprojektit sekä opetussuunnitelman suunnittelu
henkilöstöä ja opiskelijoita osallistavalla seinätaulutekniikalla.
Ohjelmistotekniikan koulutusohjelman haasteena on koulutuksen
alkuvaiheen rakenteen joustavoittaminen siten, että opiskelijoiden kansainvälinen
vaihto ja T&K-mahdollisuuksiin tarttuminen olisi helpompaa.
ICT-alan kansainvälisyyden vuoksi opiskelijoiden kansainvälisen
liikkuvuuden ja kansainvälisyysosaamisen tukeminen eri tavoin on muutenkin
keskeistä. Myös alaan liittyvää kansainvälistä verkostoa voitaisiin
laajentaa. Ohjelmistotekniikan T&K-toimintaa olisi syytä vahvistaa ja
luoda samalla opiskelijoille enemmän osallistumismahdollisuuksia. Lisäksi
yhdeksi kehittämiskohteeksi nousee arvioinnin kehittäminen.
Tietotekniikan koulutusohjelman toiminta on selkeää ja järjestelmällistä. Sitä tukevat erinomaiset tilat ja laitteet sekä henkilöstön vahva
substanssiosaaminen. Koulutusohjelman kehittämisessä on hyödynnetty
eri tavoin hanketoimintaa. Erityisesti runkoverkkoteknologiassa koulutus
vastaa alueen työelämän tarpeisiin ja toteuttaa siten aluekehitystehtävää.
Opiskelijoiden näkökulmasta opetusmenetelmät monipuolistuvat ja opiskelijakeskeisyys
lisääntyy koulutuksen edetessä ja etenkin ammattiopinnoissa
teoria ja käytäntö yhdistyvät hyvin. Hyvänä käytäntönä voidaan
mainita harjoittelupalautteen kokoaminen, joka tuottaa systemaattista
tietoa työelämän tarpeista ja koulutusohjelman tavoitteiden toteutumisesta.
Markkinoinnin kehittäminen yhteistyössä ammattikorkeakoulun
tukipalvelujen kanssa on yksi tietotekniikan koulutusohjelman haasteista.
Kansainvälisen verkoston kehittämishaasteita ovat esimerkiksi
yhteistyökumppanien löytäminen, kansainvälistä liikkuvuutta koskevan
tiedotuksen lisääminen sekä vaihtojen ajoituksen ja opintojen ja harjoittelujen
hyväksilukemisen parantaminen. Opiskelijoiden ohjausta voitaisiin
parantaa erityisesti opintojen alkuvaiheessa esimerkiksi vahvistamalla
urasuunnitelman ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman merkitystä.
Opetuksen osalta tulisi kehittää osaamiskeskeisen opetuksen suunnittelua
ja toteutusta. Koulutusohjelmassa on myös hyvä opintojaksopalautejärjestelmä,
jonka merkitys tulisi tehdä näkyvämmäksi opiskelijoille.
Sisäisen viestinnän parantaminen sekä yksiköiden ja koulutusohjelmien
erityispiirteiden huomioon ottaminen korostuivat arvioinneissa esiin
nostetuissa ehdotuksissa tukipalvelujen ja koko ammattikorkeakoulun
toiminnan kehittämiseksi. Tarjottavista tukipalveluista tulisi käydä enemmän
vuoropuhelua yksiköiden kanssa. Markkinoinnin osalta toivotaan
esimerkiksi lisää yhteistyötä sekä kohdennettua markkinointia valittujen
koulutusohjelmien vetovoiman parantamiseksi. Kansainvälistymis- ja
T&K-kehittämispalveluiden menettelytapojen toivotaan olevan selkeämpiä
ja paremmin ohjeistettuja. Koko ammattikorkeakoulun osalta tuotiin
esille opinnäytetöitä koskevan ohjeistuksen uudistaminen.
yhtenä tärkeänä osana koulutusohjelmien ristiinarviointi, jonka avulla
hyödynnetään eri alojen asiantuntemusta koulutuksen kehitystyössä. Jokaista
arviointia varten kootaan monialainen arviointiryhmä, joka laatii
myös julkaistavan raportin tekemästään arvioinnista. Näin ristiinarviointi
on myös sisäinen yhteisöllinen oppimismenetelmä, jossa hyviä käytäntöjä
ja kehittämisvirikkeitä siirtyy yhteiseen käyttöön. Arvioinnit aloitettiin
vuonna 2004, ja kesään 2009 mennessä on arvioitu jo 34 koulutusohjelmaa.
Julkaisussa raportoidaan automaatiotekniikan, ohjelmistotekniikan
ja tietotekniikan koulutusohjelmien ristiinarvioinnit. Koulutusohjelmien
erityinen vahvuus on alueen työelämän tarpeisiin vastaaminen. Hyvänä
käytäntönä voidaan esiin nostaa opintojaksojen puolivälissä kerättävä
välipalaute, joka mahdollistaa opintojakson kehittämisen opintojakson
toteutuksen aikana. Koulutusohjelmien yhteisiä haasteita ovat muun
muassa kansainvälisen toiminnan sekä arviointikäytänteiden kehittäminen.
Automaatiotekniikan koulutusohjelmalla on luontevat työelämäyhteydet,
mikä perustuu muun muassa jatkuvaan yhteydenpitoon ja partnerisopimuksiin
keskeisten yhteistyöyritysten kanssa. Koulutusohjelma
tekee aktiivista yhteistyötä strategisella tasolla myös yliopiston kanssa,
millä halutaan turvata alan vetovoima ja aloittavien opiskelijoiden osaamistaso.
Koulutus painottaa matemaattis-luonnontieteellistä perusosaamista,
joka korostuu myös alan kansainvälisissä kriteereissä. Käytännönläheisyys
lisääntyy opintojen edetessä ja koulutusohjelma käyttää aktiivisesti oppimisympäristöjään, joiden laitteisto vastaa teollisuudessa
käytössä olevia laitteistoja. Oppimisympäristöjen kehittämistä on tuettu
T&K-hankkeilla.
Koulutusohjelman haaste on saada henkilöstön vahvat työelämäyhteydet
näkymään myös opiskelijoille erityisesti opintojen alkuvaiheessa.
Samalla myös T&K-toiminnan ja opetuksen yhteyttä voitaisiin tiivistää.
Toinen koulutusohjelman haaste on kansainvälisten yhteyksien laajentaminen
ja erityisesti henkilöstöliikkuvuuden edistäminen. Arvioinnissa
tuli esille selkeä tarve käynnistää englanninkielinen opetus ja hyödyntää
laajemmin ulkomaalaisia luennoitsijoita. Opiskelijoiden ja alumnien
osallistumista koulutusohjelman suunnittelutyöhön voitaisiin vahvistaa
uusilla toimintatavoilla. Lisäksi koulutusohjelman tulisi kehittää arviointikäytänteitä
ammattikorkeakoulun pedagogisen strategian mukaisesti.
Nopeasti muuttuvalla toimialalla on tärkeää turvata myös henkilöstöresurssien
riittävyys ja laboratorioympäristöjen jatkuva kehittäminen.
Ohjelmistotekniikan koulutusohjelmalla on vahvat yrityskontaktit
ja verkostot, mikä näkyy esimerkiksi yritysten osallistumisena koulutusohjelman
suunnitteluun sekä henkilöstön osallistumisena kansainvälisiin
asiantuntijaverkostoihin. Koulutuksen kansainvälistä vertailtavuutta parantaa
se, että opetussuunnitelmatyössä on hyödynnetty kansainvälisiä
kriteeristöjä. Sen vuoksi koulutuksessa painottuu erilaisille tehtäville perustan
antava vahva matemaattis-luonnontieteellinen perusosaaminen.
Käytännönläheisyys korostuu enemmän ammattiopinnoissa. Opiskelijoiden
osaamista kehittää erityisesti pitkäkestoiset ja monipuoliset opiskelijaprojektit,
jotka ovat tukeneet myös opiskelijoiden työllistymistä. Lisäksi
lähes kaikki opinnäytteet tehdään yrityksille. Opintojaksojen puolivälipalautteen
ohella hyvinä käytänteinä esille tulivat Singaporessa järjestettävät
opiskelijavaihto-yritysprojektit sekä opetussuunnitelman suunnittelu
henkilöstöä ja opiskelijoita osallistavalla seinätaulutekniikalla.
Ohjelmistotekniikan koulutusohjelman haasteena on koulutuksen
alkuvaiheen rakenteen joustavoittaminen siten, että opiskelijoiden kansainvälinen
vaihto ja T&K-mahdollisuuksiin tarttuminen olisi helpompaa.
ICT-alan kansainvälisyyden vuoksi opiskelijoiden kansainvälisen
liikkuvuuden ja kansainvälisyysosaamisen tukeminen eri tavoin on muutenkin
keskeistä. Myös alaan liittyvää kansainvälistä verkostoa voitaisiin
laajentaa. Ohjelmistotekniikan T&K-toimintaa olisi syytä vahvistaa ja
luoda samalla opiskelijoille enemmän osallistumismahdollisuuksia. Lisäksi
yhdeksi kehittämiskohteeksi nousee arvioinnin kehittäminen.
Tietotekniikan koulutusohjelman toiminta on selkeää ja järjestelmällistä. Sitä tukevat erinomaiset tilat ja laitteet sekä henkilöstön vahva
substanssiosaaminen. Koulutusohjelman kehittämisessä on hyödynnetty
eri tavoin hanketoimintaa. Erityisesti runkoverkkoteknologiassa koulutus
vastaa alueen työelämän tarpeisiin ja toteuttaa siten aluekehitystehtävää.
Opiskelijoiden näkökulmasta opetusmenetelmät monipuolistuvat ja opiskelijakeskeisyys
lisääntyy koulutuksen edetessä ja etenkin ammattiopinnoissa
teoria ja käytäntö yhdistyvät hyvin. Hyvänä käytäntönä voidaan
mainita harjoittelupalautteen kokoaminen, joka tuottaa systemaattista
tietoa työelämän tarpeista ja koulutusohjelman tavoitteiden toteutumisesta.
Markkinoinnin kehittäminen yhteistyössä ammattikorkeakoulun
tukipalvelujen kanssa on yksi tietotekniikan koulutusohjelman haasteista.
Kansainvälisen verkoston kehittämishaasteita ovat esimerkiksi
yhteistyökumppanien löytäminen, kansainvälistä liikkuvuutta koskevan
tiedotuksen lisääminen sekä vaihtojen ajoituksen ja opintojen ja harjoittelujen
hyväksilukemisen parantaminen. Opiskelijoiden ohjausta voitaisiin
parantaa erityisesti opintojen alkuvaiheessa esimerkiksi vahvistamalla
urasuunnitelman ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman merkitystä.
Opetuksen osalta tulisi kehittää osaamiskeskeisen opetuksen suunnittelua
ja toteutusta. Koulutusohjelmassa on myös hyvä opintojaksopalautejärjestelmä,
jonka merkitys tulisi tehdä näkyvämmäksi opiskelijoille.
Sisäisen viestinnän parantaminen sekä yksiköiden ja koulutusohjelmien
erityispiirteiden huomioon ottaminen korostuivat arvioinneissa esiin
nostetuissa ehdotuksissa tukipalvelujen ja koko ammattikorkeakoulun
toiminnan kehittämiseksi. Tarjottavista tukipalveluista tulisi käydä enemmän
vuoropuhelua yksiköiden kanssa. Markkinoinnin osalta toivotaan
esimerkiksi lisää yhteistyötä sekä kohdennettua markkinointia valittujen
koulutusohjelmien vetovoiman parantamiseksi. Kansainvälistymis- ja
T&K-kehittämispalveluiden menettelytapojen toivotaan olevan selkeämpiä
ja paremmin ohjeistettuja. Koko ammattikorkeakoulun osalta tuotiin
esille opinnäytetöitä koskevan ohjeistuksen uudistaminen.