Työsuojelutuen tuotteistaminen työterveyshuollon palveluna
Sävel, Jaana (2010)
Sävel, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913299
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työterveyshuollon tuottaman työsuojelutoimintaan liittyvän palvelun tuotteistaminen. Työterveyshuollon asiakasyritykset hyödyntävät työterveyshuollon asiantuntijuutta muun muassa työkuormitukseen, työkykyisyyteen ja altisteisiin liittyvissä tilanteissa. Tämän asiantuntijuuden hyödyntäminen työsuojelutoiminnassa ei kuitenkaan ole kovin järjestelmällistä, eikä työterveyshuolto sitä juuri myöskään markkinoi. Pienissä asiakasyrityksissä työsuojelu saattaa kokonaisuudessaan olla hyvin heikolla tasolla, mutta myös suurissa yrityksissä työsuojelutoimintaan voidaan kaivata apua.
Tutkimustyössä selvitettiin esikyselyn (n=12), teemahaastattelujen (n=11) ja havainnoinnin (n=6) avulla työsuojelun tukemisen tarvetta ja keinoja. Esikyselyssä selvitettiin työterveyshuollon ja työsuojelun ammattilaisten mielipiteitä työsuojelutoiminnan ja työterveyshuollon yhteistyön tasosta. Haastatteluissa kyseltiin kohdehenkilöiden kokemuksia työsuojelun ja työterveyshuollon yhteistyöstä ja hyväksi havaituista käytännön toiminnoista. Haastatteluista saatiin viisi työsuojelun tukemiseen liittyvää teemaa, joiden mukaan käsiteltiin myös muuta tutkimusaineistoa. Havainnoinnit kohdistettiin työterveyshuollon asiakasyritysten työsuojelutoimintaan ja erityisesti työsuojelutoimikunnissa tapahtuvaan toimintaan. Tutkimuksen perusteella asiakasyritysten työsuojelutoiminnan tukemiselle on selkeä tarve. Tuotteistettavalla Työsuojelutuki-palvelulla voidaan vastata tähän tarpeeseen tehokkaasti ja laadukkaasti, minkä lisäksi tuotetta voidaan myös helpommin markkinoida.
Tutkimuksen perusteella laadittiin sisältöehdotus tuotteistettavaan palveluun, minkä avulla asiakas tietää ostamansa palvelun sisällön. Koemarkkinointi tehtiin työsuojeluteemaan liittyvässä seminaarissa. Siitä saadun palautteen (n=53) perusteella tuotteen sisältöä vielä kehitettiin vastaamaan tarkemmin asiakasyritysten toivomuksia
ja tarpeita.
Tuotteistettu ”Työsuojelutuki”-palvelu suunnitellaan tilaustyönä Porin Lääkäritalo Oy:n Työterveyshuollon liiketoiminta-alueen käyttöön.
Tutkimustyössä selvitettiin esikyselyn (n=12), teemahaastattelujen (n=11) ja havainnoinnin (n=6) avulla työsuojelun tukemisen tarvetta ja keinoja. Esikyselyssä selvitettiin työterveyshuollon ja työsuojelun ammattilaisten mielipiteitä työsuojelutoiminnan ja työterveyshuollon yhteistyön tasosta. Haastatteluissa kyseltiin kohdehenkilöiden kokemuksia työsuojelun ja työterveyshuollon yhteistyöstä ja hyväksi havaituista käytännön toiminnoista. Haastatteluista saatiin viisi työsuojelun tukemiseen liittyvää teemaa, joiden mukaan käsiteltiin myös muuta tutkimusaineistoa. Havainnoinnit kohdistettiin työterveyshuollon asiakasyritysten työsuojelutoimintaan ja erityisesti työsuojelutoimikunnissa tapahtuvaan toimintaan. Tutkimuksen perusteella asiakasyritysten työsuojelutoiminnan tukemiselle on selkeä tarve. Tuotteistettavalla Työsuojelutuki-palvelulla voidaan vastata tähän tarpeeseen tehokkaasti ja laadukkaasti, minkä lisäksi tuotetta voidaan myös helpommin markkinoida.
Tutkimuksen perusteella laadittiin sisältöehdotus tuotteistettavaan palveluun, minkä avulla asiakas tietää ostamansa palvelun sisällön. Koemarkkinointi tehtiin työsuojeluteemaan liittyvässä seminaarissa. Siitä saadun palautteen (n=53) perusteella tuotteen sisältöä vielä kehitettiin vastaamaan tarkemmin asiakasyritysten toivomuksia
ja tarpeita.
Tuotteistettu ”Työsuojelutuki”-palvelu suunnitellaan tilaustyönä Porin Lääkäritalo Oy:n Työterveyshuollon liiketoiminta-alueen käyttöön.