Aloittavien opiskelijoiden ryhmäytymisen tukeminen toisen asteen koulutuksessa
Vääränen, Mikko; Haapanen, Mauno; Hakosalo, Jenni; Kähkönen, Katja (2010)
Vääränen, Mikko
Haapanen, Mauno
Hakosalo, Jenni
Kähkönen, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913325
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tavoitteena oli koota tietoa aloittavan vuosikurssin opiskelijoiden ryhmäytymisen tukemisesta toisen asteen koulutuksen parissa työskenteleville opettajille. Kehittämishankkeeseemme yhtenä osana oli toisen asteen opiskelijoille suunnattu kysely, jonka avulla selvitimme ryhmäytymiskokemuksia opiskelijanäkökulmasta katsottuna. Ryhmäytymiseen vaikuttaminen ja sen ohjaaminen olivat kehittämishankkeen keskiössä. Aluksi käsittelimme ryhmäytymistä prosessina, - mitä yksilölle tapahtuu ja kuinka ryhmät muodostuvat spontaanisti tai ohjattuna. Tarkastelimme ryhmän muodostumista ja siihen sitoutumista yksilön sekä ryhmän näkökulmasta. Tarkastelussa oli myös opettajan (/ryhmänohjaajan) toiminta ryhmäytymisprosessissa.
Ihminen sosiaalisena elollisena olentona kuuluu luonnostaan moniin erilaisiin ryhmiin. Ryhmän toiminnan kannalta on mielekästä luoda vahvan koheesion omaava ryhmä. Tähän on mahdollista vaikuttaa ohjatun ryhmäytymisen keinoin. Tällaisessa ryhmässä yksilöt ovat sitoutuneet voimakkaasti sekä ryhmään ja ryhmän muihin yksilöihin, ja ryhmässä vallitsee positiivinen ilmapiiri. Opettajan näkökulmasta koheesion merkitys on suuri, sillä vahvan koheesion omaavassa ryhmässä toiminta on tehokasta ja palkitsevaa.
Ryhmäytymisen tukeminen on sekä ennaltaehkäisevän toiminnan, että varhaisen puuttumisen muoto. Tavoitteellisen ryhmäytymisen tavoitteena on ennaltaehkäistä mm. alisuoriutumista, edistää vapaan ja rohkaisevan luokkailmapiirin syntyä, sekä aikaansaada yksilöä tukeva vertaisryhmä. Turvallinen toimintaympäristö on perusedellytys oppimiselle. Toimivassa, sopivan kiinteässä ja turvallisessa ryhmässä oppiminen, opettaminen ja kasvaminen ovat mahdollisia kunnioittavassa ja arvostavassa ilmapiirissä.
Kehittämishankkeemme antaa ohjaajille ryhmäytymisen tukemiseen tarvittavia työkaluja koulutyön ensimmäisille päiville, sekä innostaa lukijaa panostamaan hyvän oppimisympäristön luomiseen. Onnistuneen ryhmäytymisen edut heijastuvat yksilön opiskelumenestykseen sekä opiskeluelämänhallintaan. Kehittämishankkeemme paljastaa hyvän ryhmäytymisen voittajiksi kaikki opiskeluympäristön osapuolet, joten ryhmäytymisen ohjaamiseen kannattaa opiskelunohjaajien panostaa.
Ihminen sosiaalisena elollisena olentona kuuluu luonnostaan moniin erilaisiin ryhmiin. Ryhmän toiminnan kannalta on mielekästä luoda vahvan koheesion omaava ryhmä. Tähän on mahdollista vaikuttaa ohjatun ryhmäytymisen keinoin. Tällaisessa ryhmässä yksilöt ovat sitoutuneet voimakkaasti sekä ryhmään ja ryhmän muihin yksilöihin, ja ryhmässä vallitsee positiivinen ilmapiiri. Opettajan näkökulmasta koheesion merkitys on suuri, sillä vahvan koheesion omaavassa ryhmässä toiminta on tehokasta ja palkitsevaa.
Ryhmäytymisen tukeminen on sekä ennaltaehkäisevän toiminnan, että varhaisen puuttumisen muoto. Tavoitteellisen ryhmäytymisen tavoitteena on ennaltaehkäistä mm. alisuoriutumista, edistää vapaan ja rohkaisevan luokkailmapiirin syntyä, sekä aikaansaada yksilöä tukeva vertaisryhmä. Turvallinen toimintaympäristö on perusedellytys oppimiselle. Toimivassa, sopivan kiinteässä ja turvallisessa ryhmässä oppiminen, opettaminen ja kasvaminen ovat mahdollisia kunnioittavassa ja arvostavassa ilmapiirissä.
Kehittämishankkeemme antaa ohjaajille ryhmäytymisen tukemiseen tarvittavia työkaluja koulutyön ensimmäisille päiville, sekä innostaa lukijaa panostamaan hyvän oppimisympäristön luomiseen. Onnistuneen ryhmäytymisen edut heijastuvat yksilön opiskelumenestykseen sekä opiskeluelämänhallintaan. Kehittämishankkeemme paljastaa hyvän ryhmäytymisen voittajiksi kaikki opiskeluympäristön osapuolet, joten ryhmäytymisen ohjaamiseen kannattaa opiskelunohjaajien panostaa.
