Allergisen lapsen varhaiskasvatus : Kasvattajan toimintaa ohjaava työskentelyote päiväkodin arjessa
Mäkelä, Mervi (2010)
Mäkelä, Mervi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100613479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100613479
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on allergisen lapsen varhaiskasvatus allergia- ja astmalasten ryhmässä ja sitä, millaiseen ajatteluun, orientaatioon kasvattajan toiminta lasten päiväkotiryhmässä perustuu. Varhaiskasvatuksen toteuttamista tutkittiin kasvattajan näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Aineistoa kerättiin dokumentoimalla tutkijan kokemuksia ja havaintoja. Lisäksi tehtiin kahdeksan teemahaastattelua Jussinkylän päiväkodin kasvattajille. Haastatteluaineistoa analysoitiin tyypittelyn ja luokittelun avulla. Tutkimuksessa selvisi, että allergisen lapsen varhaiskasvatuksen onnistuminen edellytti kasvattajien sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin ja perusosaamisen vahvistamista allergisen lapsen hoidon osaamisella. Haastateltavien vastuksissa huomio kiinnittyi erityisesti yhteistyöhön vanhempien kanssa ja heidän tukemiseensa.
Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että kasvattajien mielestä allergiset lapset ovat tavallisia lapsia. Allergiaosaaminen tarkoittaa tarkkuutta ja huolellista perehtymistä lapsen asioihin. Kasvattajat kiinnittävät huomiota kasvatuskumppanuuteen ja vuorovaikutussuhteen luonteeseen vanhempien kanssa. Vanhempien huolenaihe esiintyy signaalina, johon kasvattaja vastaa kasvatustietoisuutensa avulla, jolloin kasvattaja pystyy suhteuttamaan vanhempien reaktiot todellisiin elämäntilanteisiin. Allergisen lapsen erityisyys ja kiinteä yhteistyö vanhempien kanssa edellyttää kasvattajalta vaativaa osaamista, johon voidaan soveltaa sosiaalipedagogiikasta nousevaa orientaatiota. Siinä kiinnitetään huomio kasvatuksen yhteisöllisyyteen ja sen tarjoamiin kasvatuksellisiin mahdollisuuksiin.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Aineistoa kerättiin dokumentoimalla tutkijan kokemuksia ja havaintoja. Lisäksi tehtiin kahdeksan teemahaastattelua Jussinkylän päiväkodin kasvattajille. Haastatteluaineistoa analysoitiin tyypittelyn ja luokittelun avulla. Tutkimuksessa selvisi, että allergisen lapsen varhaiskasvatuksen onnistuminen edellytti kasvattajien sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin ja perusosaamisen vahvistamista allergisen lapsen hoidon osaamisella. Haastateltavien vastuksissa huomio kiinnittyi erityisesti yhteistyöhön vanhempien kanssa ja heidän tukemiseensa.
Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että kasvattajien mielestä allergiset lapset ovat tavallisia lapsia. Allergiaosaaminen tarkoittaa tarkkuutta ja huolellista perehtymistä lapsen asioihin. Kasvattajat kiinnittävät huomiota kasvatuskumppanuuteen ja vuorovaikutussuhteen luonteeseen vanhempien kanssa. Vanhempien huolenaihe esiintyy signaalina, johon kasvattaja vastaa kasvatustietoisuutensa avulla, jolloin kasvattaja pystyy suhteuttamaan vanhempien reaktiot todellisiin elämäntilanteisiin. Allergisen lapsen erityisyys ja kiinteä yhteistyö vanhempien kanssa edellyttää kasvattajalta vaativaa osaamista, johon voidaan soveltaa sosiaalipedagogiikasta nousevaa orientaatiota. Siinä kiinnitetään huomio kasvatuksen yhteisöllisyyteen ja sen tarjoamiin kasvatuksellisiin mahdollisuuksiin.