Yritysasiakkaiden pankkipalveluiden valintaan vaikuttavat tekijät
Tieranta, Anssi (2010)
Tieranta, Anssi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713495
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millä perusteilla yrittäjä valitsee pankkinsa. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville, mitä pankkipalveluita yrittäjä tarvitsee erityisesti. Nordean tavoitteena on hankkia lisää uusia yritysasiakkaita. Tämän tutkimuksen avulla Nordea voi kohdentaa markkinointinsa paremmin yritysasiakkaille ja keskittyä palveluiden tarjonnassa yrityksille tärkeisiin ominaisuuksiin. Teoreettinen viitekehys perustuu organisaation ostokäyttäytymistä käsittelevään englannin- ja suomenkieliseen kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään business to business – markkinointia, organisaation ostoprosessia sekä organisaation ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Empiirisessä tutkimuksessa lähetettiin kyselylomake 1471 pirkanmaalaiselle yritykselle, jotka ovat olleet toiminnassa enintään neljä vuotta. Kyselylomake perustui kvantitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Kyselylomakkeen teknisessä toteutuksessa ja lomakkeen lähettämisessä käytettiin Ensimetrin ohjelmistoa ja sähköpostia. Vastauksia saatiin yhteensä 112 kappaletta. Tutkimuksessa selvisi, että yrittäjä valitsee pankkinsa aiemman kokemuksen perusteella. Henkilökohtaisen pankkitilin sijaitseminen samassa pankissa oli merkittävin tekijä. Myös laadukkaalla ja asiantuntevalla palvelulla oli jonkin verran merkitystä pankin valintaan. Suurin osa vastaajista oli valinnut itse pankkinsa. Yrittäjän pankkipalveluista tärkeimmiksi koettiin verkkopankki- ja yleinen maksuliikennepalvelu. Yli puolet vastanneista yrittäjistä oli käynyt yrittäjäkurssin. Lähes kaikki yrittäjäkurssin järjestäjien tiedot olivat yhdellä Ensimetrin nettisivulla. Markkinoinnissa tulisi tehdä tiiviimpää yhteistyötä Ensimetrin kanssa. Myös verkkopankkia tulisi parantaa, koska yrittäjät kokevat sen tärkeimmäksi pankkipalveluksi. Useimmat alkavat yritykset hakevat apua Ensimetrin kautta, joten Nordea voisi markkinoida Ensimetrin avulla, jotta se saisi tavoitettua enemmän uusia yritysasiakkaita.