Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

5-vuotiaiden mediataidot ja -valmiudet: Mikkelin kunnallisten päiväkotien varhaisvatukseen osallistuvien mediakasvatus

Laurikainen, Aura; Kuusela, Laura (2019)

Avaa tiedosto
Laurikainen_Aura_Kuusela_Laura.pdf (2.190Mt)
Lataukset: 


Laurikainen, Aura
Kuusela, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia mediataitoja ja -valmiuksia Mikkelin kunnallisten päiväkotien varhaiskasvatukseen osallistuvilla 5-vuotiailla on. Tutkimuksen avulla pyrittiin muodostamaan käsitys lasten lähtötasosta, jolloin tutkimusta voitaisiin hyödyntää päiväkodin mediakasvatusta suunniteltaessa. Tutkimusaineisto kerättiin 5-vuotiaiden vanhemmille toimitetulla kyselyllä, ja 5-vuotiaista koostuvaa lapsiryhmää havainnoimalla ja haastattelemalla.

Tutkimuksessa on sekä laadullisen, että määrällisen tutkimuksen piirteitä ja tutkimuksella haettiin vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mikä on Mikkelin kunnallisen varhaiskasvatuksen piirissä olevien 5-vuotiaiden lasten mediankäyttötaitojen tämänhetkinen lähtötaso, Miten vanhempien mielipiteet ja meidän havaintomme lasten mediankäytön valmiuksista ja taidoista kohtaavat, ja mitä tutkittavien lasten vanhempien mielestä tarkoittaa mediakasvatus? Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, ja sisällön erittelyä hyödyntäen.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen, median, mediakasvatuksen ja mediavalmiuksien ja -taitojen määrittelyllä. Pääpaino on tutkimuksen tärkeimmillä termeillä eli mediavalmiuksilla ja -taidoilla. Teoriasta nousi esiin muutamia mediataitoja, joiden varaan mediakasvatusta pyritään rakentamaan. Nämä taidot ovat luovat ja esteettiset taidot ja tunnetaidot, vuorovaikutustaidot, turvataidot ja kriittiset tulkintataidot. Mediakasvatus lasten kohdalla tulisi olla aina suojaavaa, ja ikätasoista. Sen avulla kehitetään mediankäytön ja mediakulttuurissa elämisen perusvalmiuksia, ja se on kasvua ja oppimista median parissa.

Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että tutkittavilla 5-vuotiailla on ikätasoiset mediataidot ja valmiudet. Lapset ovat teknisesti taitavia. He ovat sosiaalisia, ja heillä on kehittyneet vuorovaikutustaidot. He käyttävät mielikuvitustaan, ja kuluttavat mediaa ikärajatietoisesti. Kyselyn ja haastattelu- ja havainnointiaineiston vertailussa emme löytäneet mitään suuria eroja. Voitiin päätellä, että vanhemmat tuntevat lastensa mediataidot ja -valmiudet. Lasten vanhemmilla oli aika hyvä käsitys siitä mitä mediakasvatus on, joskin se tuntui heidän mielissään rajoittuvan enemmän teknisin välinein tuotettuun mediaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste