Sosiaalisen median suunnitelma MLL Seinäjoen paikallisyhdistykselle
Tervakangas, Teija (2019)
Tervakangas, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Mannerheimin Lastensuojeluliiton Seinäjoen paikallisyhdistykselle sosiaalisen median suunnitelma. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja niihin kanaviin, joita yleisemmin käytetään järjestötoiminnassa. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin nonprofit-organisaation näkökulmasta. Kolmantena tavoitteena oli tutkia yhdistyksen nykyisten asiakkaiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön toisessa luvussa perehdytään sosiaalisen median määritelmään ja analysoidaan nonprofit-organisaation sosiaalisen median haasteita ja mahdollisuuksia. Luvussa käydään läpi myös suosituimmat nonprofit-organisaation käyttöön soveltuvat sosiaalisen median kanavat. Opinnäytetyön kolmannessa luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitteluprosessin ja sen vaiheisiin.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa käydään läpi asiakastutkimuksen toteutus ja sen tulokset. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena verkossa ja Perhetalo Kivirikossa. Kyselyyn vastasi 32 asiakasta. Tutkimuksella selvitettiin asiakkaiden käyttämiä sosiaalisen median kanavia ja heidän mielipiteitään yhdistyksen sosiaalisen median sisällöstä. Opinnäytetyön viidennessä luvussa tarkastellaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Seinäjoen paikallisyhdistyksen sosiaalisen median nykytilaa ja laaditaan yhdistykselle sosiaalisen median suunnitelma.
Opinnäytetyön viimeinen eli kuudes luku käsittää opinnäytetyön tekijän omia pohdintoja aiheeseen ja opinnäytetyöprosessiin liittyen.
Opinnäytetyön toisessa luvussa perehdytään sosiaalisen median määritelmään ja analysoidaan nonprofit-organisaation sosiaalisen median haasteita ja mahdollisuuksia. Luvussa käydään läpi myös suosituimmat nonprofit-organisaation käyttöön soveltuvat sosiaalisen median kanavat. Opinnäytetyön kolmannessa luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitteluprosessin ja sen vaiheisiin.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa käydään läpi asiakastutkimuksen toteutus ja sen tulokset. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena verkossa ja Perhetalo Kivirikossa. Kyselyyn vastasi 32 asiakasta. Tutkimuksella selvitettiin asiakkaiden käyttämiä sosiaalisen median kanavia ja heidän mielipiteitään yhdistyksen sosiaalisen median sisällöstä. Opinnäytetyön viidennessä luvussa tarkastellaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Seinäjoen paikallisyhdistyksen sosiaalisen median nykytilaa ja laaditaan yhdistykselle sosiaalisen median suunnitelma.
Opinnäytetyön viimeinen eli kuudes luku käsittää opinnäytetyön tekijän omia pohdintoja aiheeseen ja opinnäytetyöprosessiin liittyen.