Näkökulmia dokumentointiin ja sen opettamiseen sosionomeille ammattikorkeakoulussa: Tarkastelun kohteena erityisesti iäkkäiden palvelut
Nikkari, Minna (2019)
Nikkari, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916199
Tiivistelmä
Sosiaalialan kirjaaminen on uudistumassa Kanta-palveluihin siirtymisen johdosta, jolloin sosiaalialalla otetaan käyttöön valtakunnallinen asiakastiedon arkisto, johon tiedot kirjataan yhtenäisesti. Yhtenäinen kirjaaminen tarkoittaa määrämuotoisen kirjaamisen käyttöön ottamista ja sitä kautta yhdenmukaisempia toimintatapoja asiakastietojen kirjaamisen sisältöön ja rakenteisiin. Uudistuksen tärkeimpinä hyötyinä pidetään sitä, että tiedot ovat sekä ammattilaisten että asiakkaiden saatavilla ja hyödynnettävissä reaaliaikaisesti riippumatta siitä, missä päin Suomea asiakas milloinkin asioi.
Uudistusta johtaa kansallisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Muutoksessa ja kehittämistyössä on apuna Kansa-koulu-hanke, joka tukee uudistuksen eteenpäin viemistä sekä julkisissa että yksityisissä organisaatioissa ja oppilaitoksissa. Kansa-koulu II -hanke on yhteistyökumppanina myös tässä opinnäytetyössä.
Tarkastelin tässä opinnäytetyössä dokumentoinnin opettamista sosionomeille ammattikorkeakoulussa, sen nykytilaa sekä näkemyksiä tulevien vuosien kehit-tämistarpeista Kanta-palveluihin siirryttäessä. Empiirisessä osassa haastattelin kolmea Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosiaalialan opettajaa. Käytännön näkökulman tueksi haastattelin myös neljää ikäihmisten palveluissa toimivaa henkilöä eri puolella Etelä-Pohjanmaata. Kentän toimijat olivat koulutukseltaan sosionomeja ja edustivat julkisia toimijoita. Haastatellut opettajat sekä suurin osa kentän toimijoista oli osallistunut Kansa-koulu-hankkeen kirjaamisvalmennukseen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kirjaamista ja varsinkin mää-rämuotoista kirjaamista tulisi opettaa tuleville sosionomeille ammattikorkeakoulussa systemaattisemmin osana opetussuunnitelmaa. Haastatteluissa tuli esille, että koulutuksessa pitäisi korostaa kirjaamisen tärkeyttä osana sosionomin työnkuvaa ja tavoitteellisuutta erityisesti asiakkaan näkökulmasta. Kirjaaminen pitäisi olla selkeää, tehokasta, rehellistä ja ymmärrettävää. Ikäihmisen osalta olisi hyvä tuoda esiin myös voimavarakeskeinen näkökulma.
Uudistusta johtaa kansallisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Muutoksessa ja kehittämistyössä on apuna Kansa-koulu-hanke, joka tukee uudistuksen eteenpäin viemistä sekä julkisissa että yksityisissä organisaatioissa ja oppilaitoksissa. Kansa-koulu II -hanke on yhteistyökumppanina myös tässä opinnäytetyössä.
Tarkastelin tässä opinnäytetyössä dokumentoinnin opettamista sosionomeille ammattikorkeakoulussa, sen nykytilaa sekä näkemyksiä tulevien vuosien kehit-tämistarpeista Kanta-palveluihin siirryttäessä. Empiirisessä osassa haastattelin kolmea Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosiaalialan opettajaa. Käytännön näkökulman tueksi haastattelin myös neljää ikäihmisten palveluissa toimivaa henkilöä eri puolella Etelä-Pohjanmaata. Kentän toimijat olivat koulutukseltaan sosionomeja ja edustivat julkisia toimijoita. Haastatellut opettajat sekä suurin osa kentän toimijoista oli osallistunut Kansa-koulu-hankkeen kirjaamisvalmennukseen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kirjaamista ja varsinkin mää-rämuotoista kirjaamista tulisi opettaa tuleville sosionomeille ammattikorkeakoulussa systemaattisemmin osana opetussuunnitelmaa. Haastatteluissa tuli esille, että koulutuksessa pitäisi korostaa kirjaamisen tärkeyttä osana sosionomin työnkuvaa ja tavoitteellisuutta erityisesti asiakkaan näkökulmasta. Kirjaaminen pitäisi olla selkeää, tehokasta, rehellistä ja ymmärrettävää. Ikäihmisen osalta olisi hyvä tuoda esiin myös voimavarakeskeinen näkökulma.