Lähikaupan asiakaskartoitus Case: Neste Hoiskonportti Oy
Harju, Riia (2010)
Harju, Riia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101313687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101313687
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kokonaan uusia asiakkaita ja lisätä nykyisten satunnaisten asiakkaiden käyntikertoja sekä parantaa kaikkien asiakkaiden palveluja.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena on perehtyä vähittäiskauppaan Suomessa. Toisena tavoitteena on perehtyä lähikaupan kilpailukeinoihin. Ja kolmantena tavoitteena on tutkia Neste Hoiskonportin asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden näkemyksiä ja asiointikokemuksia Neste Hoiskonportissa.
Opinnäytetyön teoriapohjana on käytetty Suomen vähittäiskauppaa, josta tarkemmin on tutkittu päivittäistavarakauppoja, huolto- ja liikenneasemia sekä lähikauppaa. Lisäksi on tarkasteltu lähikaupan kilpailukeinoja markkinointimixin eli tuotteen, hinnan, saatavuuden ja markkinointiviestinnän avulla.
Asiakaskartoitushaastattelut on tehty kiertelemällä Hoiskon alueella sekä sen lähikylissä, joista Hoiskonportin asiakkaatkin pääasiassa muodostuvat. Haastatteluiden teemat ovat vastaajien taustatietojen lisäksi vastaajien mielikuvat ja asiointikokemukset, päivittäistavaraostokset, kehitys- ja parannusehdotukset sekä halukkuus vakioasiakkuuteen.
Vastaajien talouksien koko ja ostoskertojen määrä Neste Hoiskonportissa vaihteli melko paljon. Näin saatiin kattava kuva Hoiskonportin nykyisistä asiakkaista, ei-asiakkaista sekä mahdollisista tulevista asiakkaista. Pääsäänöisesti Hoiskonportin henkilökuntaan oltiin tyytyväisiä, kun taas tuotteisiin ja ennen kaikkea koko yrityksen ulkonäön kohennukseen toivottiin muutoksia.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena on perehtyä vähittäiskauppaan Suomessa. Toisena tavoitteena on perehtyä lähikaupan kilpailukeinoihin. Ja kolmantena tavoitteena on tutkia Neste Hoiskonportin asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden näkemyksiä ja asiointikokemuksia Neste Hoiskonportissa.
Opinnäytetyön teoriapohjana on käytetty Suomen vähittäiskauppaa, josta tarkemmin on tutkittu päivittäistavarakauppoja, huolto- ja liikenneasemia sekä lähikauppaa. Lisäksi on tarkasteltu lähikaupan kilpailukeinoja markkinointimixin eli tuotteen, hinnan, saatavuuden ja markkinointiviestinnän avulla.
Asiakaskartoitushaastattelut on tehty kiertelemällä Hoiskon alueella sekä sen lähikylissä, joista Hoiskonportin asiakkaatkin pääasiassa muodostuvat. Haastatteluiden teemat ovat vastaajien taustatietojen lisäksi vastaajien mielikuvat ja asiointikokemukset, päivittäistavaraostokset, kehitys- ja parannusehdotukset sekä halukkuus vakioasiakkuuteen.
Vastaajien talouksien koko ja ostoskertojen määrä Neste Hoiskonportissa vaihteli melko paljon. Näin saatiin kattava kuva Hoiskonportin nykyisistä asiakkaista, ei-asiakkaista sekä mahdollisista tulevista asiakkaista. Pääsäänöisesti Hoiskonportin henkilökuntaan oltiin tyytyväisiä, kun taas tuotteisiin ja ennen kaikkea koko yrityksen ulkonäön kohennukseen toivottiin muutoksia.