Sidosryhmätyytyväisyys Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen Riihimäen seutukunnan ensihoitopalveluissa
Laine, Niina (2010)
Laine, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101513722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101513722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia mittari, jolla määritetään sidosryhmätyytyväisyyttä Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen Riihimäen seutukunnan ensihoitopalveluissa. Mittari oli koekäytössä Riihimäen seutukunnan ensihoitopalvelussa, ja jatkossa kyseinen mittari on mahdollisesti osa koko Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen ensihoitopalveluiden laatujärjestelmää. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi tärkeimmät sidosryhmät kokevat ensihoitopalvelun laadun Riihimäen seutukunnassa.
Mittaria testattiin Kanta-Hämeen keskussairaalan Hämeenlinnan sekä Riihimäen yksiköiden päivystyksessä, Riihimäen seudun terveyskeskuksen pääterveysaseman päivystyksessä sekä Hämeen hätäkeskuksessa. Päivystyksen hoitajille ja lääkäreille tehtiin omat kyselylomakkeet.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta sekä tehdyistä tutkimuksista. Tutkimus sisälsi metodologialtaan sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimusotteen piirteitä. Kyselylomake koostui strukturoiduista kysymyksistä, jotka oli jaoteltu aihealueittain. Jokaisen aihealueen loppuun jätettiin tilaa vapaille kommenteille.
Tutkimuksen tulosten mukaan sidosryhmien hoitajat olivat suhteellisen tyytyväisiä ensihoitopalveluihin Riihimäellä. Eniten tyytymättömyyttä aiheutti jatkohoidon ja omaisten yhteystietojen huomiointi. Hämeen hätäkeskuksen päivystäjät olivat tyytyväisiä ensihoitopalvelun laatuun Riihimäellä. Heidän vastauksistaan ei noussut selkeitä tyytymättömyyttä aiheuttavia seikkoja.
Mittaria testattiin Kanta-Hämeen keskussairaalan Hämeenlinnan sekä Riihimäen yksiköiden päivystyksessä, Riihimäen seudun terveyskeskuksen pääterveysaseman päivystyksessä sekä Hämeen hätäkeskuksessa. Päivystyksen hoitajille ja lääkäreille tehtiin omat kyselylomakkeet.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta sekä tehdyistä tutkimuksista. Tutkimus sisälsi metodologialtaan sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimusotteen piirteitä. Kyselylomake koostui strukturoiduista kysymyksistä, jotka oli jaoteltu aihealueittain. Jokaisen aihealueen loppuun jätettiin tilaa vapaille kommenteille.
Tutkimuksen tulosten mukaan sidosryhmien hoitajat olivat suhteellisen tyytyväisiä ensihoitopalveluihin Riihimäellä. Eniten tyytymättömyyttä aiheutti jatkohoidon ja omaisten yhteystietojen huomiointi. Hämeen hätäkeskuksen päivystäjät olivat tyytyväisiä ensihoitopalvelun laatuun Riihimäellä. Heidän vastauksistaan ei noussut selkeitä tyytymättömyyttä aiheuttavia seikkoja.