Vaateliikkeen sisältömarkkinointi
Mäki, Heidi (2019)
Mäki, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716111
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälainen sisältö kiinnostaa Pompshopin asiakkaita sosiaalisessa mediassa ja miten Pompshopin kannattaa toteuttaa sisältömarkkinointiaan. Tulosten avulla Pompshop voi kehittää julkaisujaan sosiaalisessa mediassa ja kehittää siellä tapahtuvaa markkinointia. Tulosten avulla Pompshop saa myös paremman käsityksen asiakkaistaan ja heidän mieltymyksistään.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä ja kysely tehtiin Webropol 3.0. -ohjelman avulla. Kysely julkaistiin Pompshopin Facebookissa ja Instagramissa. Kyselyyn saatiin 164 vastausta neljän päivän aikana.
Tutkimuksessa todettiin asiakkaiden pitävän informointia, asiakaspalvelua ja tarjouksia tärkeänä sosiaalisen median viestinnässä. Tärkeänä koettiin myös vuorovaikutus ja inspiroiminen. Tuloksista huomattiin myös, että asiakkaat suosivat kuvia enemmän kuin videoita. Kiinnostavimmat kuvasisällöt olivat asukuvat ja liikkeessä otetut tuotekuvat. Pompshopin asiakkaat olivat selvästi enemmän kiinnostuneita tuotekuvista, joissa tuotteet esitellään ihmisen päällä kuin taustaa vasten otetuista tuotekuvista. Spontaanit ja lifestyle-tyyliset kuvat kiinnostivat myös vastaajia. Aihepiireistä kiinnostavimmiksi havaittiin asukuvat, uutuudet ja tarjoukset.
Tuloksista tehtiin johtopäätöksiä ja huomattiin, että Pompshop tekee hyviä sisältöjä sosiaalisen median kanavissaan ja kehitettävää tuli vähän. Avoimeen kysymykseen saatiin 80 vastausta, jotka olivat pääosin positiivisia ja vahvistivat kyselyn muiden kohtien vastauksia sekä kuvaa siitä, että Pompshop on menossa oikeaan suuntaan sisältömarkkinoinnissaan.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä ja kysely tehtiin Webropol 3.0. -ohjelman avulla. Kysely julkaistiin Pompshopin Facebookissa ja Instagramissa. Kyselyyn saatiin 164 vastausta neljän päivän aikana.
Tutkimuksessa todettiin asiakkaiden pitävän informointia, asiakaspalvelua ja tarjouksia tärkeänä sosiaalisen median viestinnässä. Tärkeänä koettiin myös vuorovaikutus ja inspiroiminen. Tuloksista huomattiin myös, että asiakkaat suosivat kuvia enemmän kuin videoita. Kiinnostavimmat kuvasisällöt olivat asukuvat ja liikkeessä otetut tuotekuvat. Pompshopin asiakkaat olivat selvästi enemmän kiinnostuneita tuotekuvista, joissa tuotteet esitellään ihmisen päällä kuin taustaa vasten otetuista tuotekuvista. Spontaanit ja lifestyle-tyyliset kuvat kiinnostivat myös vastaajia. Aihepiireistä kiinnostavimmiksi havaittiin asukuvat, uutuudet ja tarjoukset.
Tuloksista tehtiin johtopäätöksiä ja huomattiin, että Pompshop tekee hyviä sisältöjä sosiaalisen median kanavissaan ja kehitettävää tuli vähän. Avoimeen kysymykseen saatiin 80 vastausta, jotka olivat pääosin positiivisia ja vahvistivat kyselyn muiden kohtien vastauksia sekä kuvaa siitä, että Pompshop on menossa oikeaan suuntaan sisältömarkkinoinnissaan.