Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajan käsityksiä omasta motivaatiostaan ja tavastaan opettaa

Siitonen, Marko; Jousmäki, Milla; Järvinen, Mirva (2010)

 
Avaa tiedosto
Jousmaki_Jarvinen_Siitonen.pdf (145.2Kt)
Lataukset: 


Siitonen, Marko
Jousmäki, Milla
Järvinen, Mirva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101413692
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoitus on kuvailla opettajan motivaatiota työhönsä sisäisen ja ulkoisen sekä tilanne ja yleismotivaation näkökulmasta. Tehtävänä on tuottaa vastauksia siihen, millainen käsitys opettajalla on omasta tavastaan opettaa ja motivoida oppilaitaan ja selvittää fyysisen ympäristön ja oppimateriaalin merkitystä opettajaa motivoivana asiana. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2010 ja se purettiin lopulliseen muotoonsa syyskuussa 2010.
Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia kyselyn avulla. Vastausprosentti oli 90 %, joten voimme vetää siitä riittävästi päätelmiä kehittämishankkeemme tuloksiin.
Vastaajista miltei 90% oli täysin tai lähes samaa mieltä siitä, että osaa tehdä opetettavat asiat kiinnostaviksi. Vastaajista noin 60% kohtelee mielestään oppilaitaan tasapuolisesti. Opettajien sisäinen motivaatio työhönsä näkyi selvästi, sillä miltei 70% vastaajista koki osoittavansa ja iloitsevansa, kun oppilas onnistuu esim. kokeessa. Lisäksi yli ¾ osaa (82%) kertoi olevansa kiinnostuneita siitä, mitä oppilaille kuuluu.
Vastaajista yli puolet (63%) antoi mielestään oppilaille sopivan vaikeita tehtäviä. Vastaajista melkein puolet (44%) antoi mahdollisuuden oppilaan itse valita sopivia tehtäviä. Yli puolet (56%) vastaajista huomioi oppilasta, kun hän on työskennellyt tunnollisesti, koska ulkoiset palkkiot motivoivat oppimista tehokkaimmin, vaikka eivät suoranaisesti kehitä oppijan sisäistä motivaatiota.
Vastaajista jopa ¾ osaa (74%) on sitä mieltä, että opettajan tekemä työ on tärkeää. Lisäksi 37% pystyi näyttämään työssään mihin opettajana pystyy tai kykenee. Vastauksista nousi selvästi esille opettajien halu tehdä työssä parhaansa sillä, vastaajista miltei ¾ osaa ilmoitti näin. Yli puolet vastaajista on arvosteluissaan mielestään oikeudenmukainen. Kaikki vastaajat osaavat pitää järjestyksen ja työrauhan luokassa.
Kyselymme perusteella opettajat käyvät säännöllisesti työssä ja heillä on selvä päämäärä työnsä tekemisestä. Työssäkäynti koettiin myös mielekkääksi, sillä vain yksi vastaaja koki toisin. Melkein kaikki opettajat kokevat työssään onnistumisen elämyksiä. Opettajanhuoneen ilmapiirillä on vaikutusta sekä opettajien että oppilaiden hyvinvointiin ja työviihtyvyyteen. Vain kolmas osa vastaajista koki työpaikkansa ilmapiirin kaikilta osin positiivisena. Puolestaan työilmapiirin kylmäksi, ankaraksi ja synkäksi koki jopa viides osa vastaajista. Yllättävää oli se, että 15% koki työpaikkansa turvattomaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste