Valojen käyttö 3D-mallinnuksessa: sisätilaympäristön realistinen valaisu
Eeli, Marko (2010)
Eeli, Marko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101413691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101413691
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin valmiiksi mallinnettuun 3D-ympäristöön realistinen valaisu kolmena eri vuorokauden aikana.
Työn tarkoitus oli tehdä oikeaoppinen sisätilavalaisu käyttämällä Maxon Cinema 4D -3D-mallinnusohjelman valo-objekteja. Työn tuloksena saatiin aikaan kattavat ja yksityiskohtaiset esittelyt Cinema 4D:n valo-objekteista sekä kolme realistisen valaisun avulla tehtyä sisätilaympäristöä. Lisäksi yksi luku käsitteli täysin valaisussa käytettävien valo-objektien oikeaa asemointia 3D-ympäristölle.
Työtä lukevan henkilön oletettiin osaavan 3D-mallinnuksen perusteet, joten työn aihe rajattiin 3D-ympäristöjen valaisuun. Itse 3D-mallinnusta ei työssä juurikaan käsitelty.
Tämän opinnäytetyön avulla työtä lukeva henkilö voi luoda omiin 3D-ympäristöihinsä realistisen sisätilavalaisun. Työssä sivuttiin myös valon käyttäytymiseen liittyvää teoriatietoa sekä kuvan valotuksessa käytettäviä efektejä.
Työn tarkoitus oli tehdä oikeaoppinen sisätilavalaisu käyttämällä Maxon Cinema 4D -3D-mallinnusohjelman valo-objekteja. Työn tuloksena saatiin aikaan kattavat ja yksityiskohtaiset esittelyt Cinema 4D:n valo-objekteista sekä kolme realistisen valaisun avulla tehtyä sisätilaympäristöä. Lisäksi yksi luku käsitteli täysin valaisussa käytettävien valo-objektien oikeaa asemointia 3D-ympäristölle.
Työtä lukevan henkilön oletettiin osaavan 3D-mallinnuksen perusteet, joten työn aihe rajattiin 3D-ympäristöjen valaisuun. Itse 3D-mallinnusta ei työssä juurikaan käsitelty.
Tämän opinnäytetyön avulla työtä lukeva henkilö voi luoda omiin 3D-ympäristöihinsä realistisen sisätilavalaisun. Työssä sivuttiin myös valon käyttäytymiseen liittyvää teoriatietoa sekä kuvan valotuksessa käytettäviä efektejä.