Avoin varhaiskasvatus Heinolassa
Laitinen, Jonna (2010)
Laitinen, Jonna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101013558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101013558
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia avointa varhaiskasvatusta Heinolassa. Tutki-muksesta nousseita tuloksia käytetään Silta-hankkeen arvioinnissa. Avointa päi-väkoti toimintaa on ollut Heinolassa 2006 vuodesta alkaen. Perhekeskustoiminnan myötä lapsiperheiden palveluita on lisätty.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka kerättiin avoimen päiväkodin tiloissa. Tutkimuksessa keskityttiin kolmeen käsitteeseen, vertaistukeen, yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen. Näiden käsitteiden kautta haluttiin lähestyä vastaajia ja saada heidän näkökulman-sa avoimen päiväkodin palveluista.
Lähdemateriaalit keskittyivät edellä mainittujen kolmen pääkäsitteen mukaan ja lisäksi materiaalia nousi sosiaalipedagogiikan näkökulmasta. Pääkäsitteet ovat sosiaalipedagogisen toiminnan menetelmiä joten oli luontevaa yhdistää nämä asiat.
Aineistoa tutkimukseen tuli 29 kappaletta. Aineistosta nousi selkeästi käyttäjien mielipide toiminnasta. Vertaistuen kokemus oli vahva. Yleisin syy miksi vastaajat olivat osallistuneet toimintaa oli, että he kokivat kaipaavansa toisten aikuisten seuraa ja lapset tarvitsivat virikkeitä. He tunsivat pääsevänsä osallisiksi toimintaan ja pystyvänsä vaikuttamaan asioihin. He kokivat avoimen päiväkodin tarjoavan juuri näitä asioita. Käyttäjät toivat esille toiminnan tärkeyden kotona lastaan hoi-taville perheille.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka kerättiin avoimen päiväkodin tiloissa. Tutkimuksessa keskityttiin kolmeen käsitteeseen, vertaistukeen, yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen. Näiden käsitteiden kautta haluttiin lähestyä vastaajia ja saada heidän näkökulman-sa avoimen päiväkodin palveluista.
Lähdemateriaalit keskittyivät edellä mainittujen kolmen pääkäsitteen mukaan ja lisäksi materiaalia nousi sosiaalipedagogiikan näkökulmasta. Pääkäsitteet ovat sosiaalipedagogisen toiminnan menetelmiä joten oli luontevaa yhdistää nämä asiat.
Aineistoa tutkimukseen tuli 29 kappaletta. Aineistosta nousi selkeästi käyttäjien mielipide toiminnasta. Vertaistuen kokemus oli vahva. Yleisin syy miksi vastaajat olivat osallistuneet toimintaa oli, että he kokivat kaipaavansa toisten aikuisten seuraa ja lapset tarvitsivat virikkeitä. He tunsivat pääsevänsä osallisiksi toimintaan ja pystyvänsä vaikuttamaan asioihin. He kokivat avoimen päiväkodin tarjoavan juuri näitä asioita. Käyttäjät toivat esille toiminnan tärkeyden kotona lastaan hoi-taville perheille.