Sapere ja kasvatuskumppanuus : Sapere-menetelmän toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Kauhanen, Mirka; Kalliomäki, Erika (2010)
Kauhanen, Mirka
Kalliomäki, Erika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713488
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Sapere-menetelmä ja kasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa. Sapere-menetelmä on ravitsemus- ja ruokakasvatusmenetelmä, joka perustuu aistien varaiseen toimintaan. Menetelmää toteutetaan 11 Euroopan maassa alakouluissa ja Aistien avulla ruokamaailmaan - sapere -menetelmän levittäminen varhaiskasvatukseen- hankeen tavoitteena on levittää menetelmä suomalaiseen varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli soveltaa Sapere-menetelmää kahdessa yhteistyöpäiväkodissa ja nostaa esille ravitsemus- ja ruokakasvatuksesta nousseita näkemyksiä kyselyiden ja toiminnan avulla. Kohderyhmänä toiminnassa olivat yhteistyöpäiväkotien 3-5-vuotiaiden lapsiryhmien henkilökunta, lapset ja lasten vanhemmat. Kyselyissä kohderyhmänä olivat edellä mainittujen lapsiryhmien henkilökunta ja vanhemmat.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimusmenetelmiä olivat toiminnan toteuttaminen lapsille ja vanhemmille sekä kyselyt. Toimintaa toteutettiin yhteistyöpäiväkodeissa neljän viikon ajan keväällä 2010. Toimintamuotoina oli aistirata perheille, reseptivihkon teko ja aistitehtävät lapsille. Vanhemmille ja henkilökunnalle suunnatut kyselyt toteutettiin toiminnan alkaessa ja loppuessa.
Toiminnasta ja kyselyistä saatujen tulosten ja kokemusten mukaan Sapere-menetelmä vastasi hyvin yhteistyöpäiväkotien ravitsemus- ja ruokakasvatuksen tarpeisiin. Ruokailutilanteisiin päiväkodeissa oltiin tyytyväisiä, mutta niitä haluttiin kehittää edelleen. Kaikki aistit huomioitiin ruokailutilanteissa. Perheet korostivat hyvien ruokailutapojen merkitystä, vaikka perheet eivät aina söisi yhdessä. Lapset osallistuivat monin tavoin ruoanlaittoon perheissä. Vanhemmille suunnattuun toimintaa oltiin tyytyväisiä ja toiminnallisuus nähtiin hyvänä keinona edistää kasvatuskumppanuutta.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli soveltaa Sapere-menetelmää kahdessa yhteistyöpäiväkodissa ja nostaa esille ravitsemus- ja ruokakasvatuksesta nousseita näkemyksiä kyselyiden ja toiminnan avulla. Kohderyhmänä toiminnassa olivat yhteistyöpäiväkotien 3-5-vuotiaiden lapsiryhmien henkilökunta, lapset ja lasten vanhemmat. Kyselyissä kohderyhmänä olivat edellä mainittujen lapsiryhmien henkilökunta ja vanhemmat.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimusmenetelmiä olivat toiminnan toteuttaminen lapsille ja vanhemmille sekä kyselyt. Toimintaa toteutettiin yhteistyöpäiväkodeissa neljän viikon ajan keväällä 2010. Toimintamuotoina oli aistirata perheille, reseptivihkon teko ja aistitehtävät lapsille. Vanhemmille ja henkilökunnalle suunnatut kyselyt toteutettiin toiminnan alkaessa ja loppuessa.
Toiminnasta ja kyselyistä saatujen tulosten ja kokemusten mukaan Sapere-menetelmä vastasi hyvin yhteistyöpäiväkotien ravitsemus- ja ruokakasvatuksen tarpeisiin. Ruokailutilanteisiin päiväkodeissa oltiin tyytyväisiä, mutta niitä haluttiin kehittää edelleen. Kaikki aistit huomioitiin ruokailutilanteissa. Perheet korostivat hyvien ruokailutapojen merkitystä, vaikka perheet eivät aina söisi yhdessä. Lapset osallistuivat monin tavoin ruoanlaittoon perheissä. Vanhemmille suunnattuun toimintaa oltiin tyytyväisiä ja toiminnallisuus nähtiin hyvänä keinona edistää kasvatuskumppanuutta.