Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajaopiskelijan kliinisen osaamisen arviointi intraoperatiivisen potilaan hoitotyössä

Kallio, Ronja; Katajisto, Susanna (2019)

Avaa tiedosto
Kallio_Ronja_Katajisto_Susanna.pdf (429.9Kt)
Lataukset: 


Kallio, Ronja
Katajisto, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916193
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu osana Savonian ammattikorkeakoulun koordinoimaa Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen eli yleSHarviointi-hanketta, jonka tarkoituksena on yhdenmukaistaa ja parantaa valtakunnallisesti sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen arviointia. Hankkeessa kehitetään uudenlaisia sairaanhoitajaopiskelijan kliinisen osaamisen arviointimenetelmiä käytettäväksi opintojen eri vaiheissa.

Opinnäytetyön tarkoituksena on määrittää, mitä kliinisiä taitoja sairaanhoitajaopiskelijan tulee osata työskennellessään anestesiahoitajana ja instrumentoivana hoitajana sen jälkeen, kun opinnoissa on suoritettu perioperatiivisen potilaan hoitotyön opintokokonaisuus. Opinnäytetyön aihe on rajattu elektiivisesti tehtäviin päiväkirurgisiin toimenpiteisiin.

Opinnäytetyö toteutetaan kirjallisuusperustaisena katsauksena noudattaen kirjallisuuskatsauksen periaatteita. Työssä käytetään teoreettis-käsitteellistä metodia. Opinnäytetyössä on käytetty monipuolisesti tieteellistä tarkastelua kestävää ammatillista kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita. Lähdemateriaaliin suhtaudutaan kriittisesti niiden tekijöiden, sisällön ja julkaisuvuoden perusteella. Opinnäytetyö noudattaa yleisiä eettisiä ohjeistuksia.

Leikkaussalissa työskenteleviltä sairaanhoitajilta vaaditaan vahvaa ammattitaitoa ja kykyä mukautua nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Intraoperatiivinen työskentely vaatii uusilta työntekijöiltä pitkät perehdytysjaksot ennen valmiuksia itsenäiseen työskentelyyn. Sairaanhoitajaopintojen aikana opiskelijat saavat teoriapohjan osaamiselle, joka kehittyy käytännön kokemuksen myötä.

Suomessa ei ole tällä hetkellä käytössä yhtenäistä ammatillisen osaamisen arviointimenetelmää valmistuville sairaanhoitajille, minkä takia ei ole tiedossa, kuinka paljon vaihtelua vastavalmistuneiden sairaanhoitajien osaamisessa on. Opinnäytetyössä kehitetään uudenlainen, simulaatiotilanteissa monipuolisesti käytettävä arviointilomake, jolla arvioidaan sairaanhoitajaopiskelijan kliinistä osaamista kymmeneltä eri osa-alueelta. Arviointilomake soveltuu käytettäväksi niin opiskelijan itsearviointiin ja vertaisarviointiin kuin myös monipuoliseen objektiiviseen arviointiin. Käyttämällä tätä uutta arviointimenetelmää voidaan kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden reflektointitaitoja, vahvistaa ammatillista kasvua sekä lisätä motivaatiota oppimiseen.
 
This bachelor’s thesis is associated with the project Development of a Standardized National Professional Competency Evaluation for Generalist Registered Nurses (180 ECTS) (Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen) or shortly yleSHarviointi that is coordinated by Savonia University of Applied Sciences. The aim of this project is to standardize and improve the competence of nursing students and how to evaluate their clinical skills. The purpose of the project is to develop new evaluation tools for nursing students to be used in different stages of studies.

The aim of this bachelor’s thesis is to specify what clinical skills are necessary for nursing students when working as an anesthesia nurse or an instrument nurse after the studies of perioperative health care. The topic of this bachelor’s thesis is defined to elective outpatient surgery.

This bachelor’s thesis is carried out as a literature based study so that it follows the principles of literature based research. Theoretic-conceptual approach was elected as the strategy of the thesis. Science-based literature and scientific articles were used as a source material while doing this bachelor’s thesis. The source material was selected based on the authors, the content and the year of publication. This bachelor’s thesis follows the general ethical guidances.

High expertise and the ability to adapt to rapidly changing situations are expected from the nurses working in the operating theatre. Working in intraoperative health care requires long-term familiarization from the new employees before being able to work independently.

At the moment there is no comprehensive way to evaluate the clinical competence of nearly graduated nursing students in Finland. Therefore there is no knowledge about how much variation there is between clinical competence of nearly graduated nursing students. The purpose of this bachelor’s thesis is to create a new evaluation tool that can be used in simulation-based learning to evaluate the nursing students’ clinical skills in ten different areas. The new evaluation tool can be used in many ways for example in self-evaluation, peer reviews or objective evaluation. The usage of this new evaluation tool can improve the reflecting skills, support the development of professionalism and increase the motivation to learn.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste