Parodontologisten instrumenttien kierto ja varastonhallinta Medisiina D:ssä
Kuusisto, Salla; Savilepo, Piia (2019)
Kuusisto, Salla
Savilepo, Piia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016255
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella tilastollisesti parodontologisten käsi-instrumenttien käyttömääriä Turun Ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden Ruisklinikka Studental -opetusklinikassa sekä samojen instrumenttien kiertoa välinehuollossa. Tavoitteena oli tehostaa varastonhallintaa ja instrumenttihuollon prosesseja uudessa StuDental-opetusklinikassa Medisiina D:ssä.
Sähköisten kalustonhallintajärjestelmien tiedetään mahdollistavan toiminnan tehostamisen terveydenhuollossa. Järjestelmästä saadun tiedon perusteella voidaan tehdä muutoksia hankintoihin ja varastonhallintaan, työprosessien optimointiin tai toimitilojen järjestämiseen.
Opetusklinikassa oli vuoden 2018 aikana pilottikäytössä LM-Instruments Oy:n järjestelmä, jonka avulla seurattiin parodontologisten instrumenttien kiertoa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin järjestelmän tietokannasta. Kunkin instrumentin käyttö- ja sterilointikerrat kirjattiin. Tuloksia tarkasteltiin taulukkolaskentaohjelmassa instrumenttityypeittäin.
Instrumentit kiersivät välinehuollossa usein turhaan: instrumenttityypistä riippuen 31,8-61,1 % steriloinneista tehtiin, kun instrumentti ei ollut ollut potilaskäytössä. Suurin syy tähän on instrumenttien säilyttäminen viiden kappaleen kaseteissa: potilastilanteessa hoitoyksikköön otettiin yleensä viisi instrumenttia, jotka kaikki oli steriloitava ennen seuraavaa käyttökertaa, oli niitä käytetty tai ei. Kaikkein pienin käyttöaste oli suoravartisilla instrumenteilla.
Tuloksen perusteella ei voida kyseenalaistaa instrumenttikasettien käyttöä opetusklinikassa, vaikka se näyttää aiheuttavan turhia välinehuoltokustannuksia. Pedagogisesti opiskelijan on tärkeää kokeilla monipuolisesti erilaisia käsi-instrumentteja. Toiminnan tehostamista tulisikin ajatella suorien taloudellisten säästöjen sijaan instrumenttien käyttöasteen parantamisen kautta. Tarvittavat toimenpiteet ovat pedagogisia: koulutuksessa olisi painotettava nykyistä enemmän suoravartisten instrumenttien käyttöä. The purpose of this thesis was to statistically examine the utilization rate and maintenance circulation of periodontal hand instruments in the teaching clinic Ruisklinikka Studental. The aim was to optimize the inventory management and the processes of maintenance circulation in the new teaching clinic StuDental in Medisiina D.
Electronic inventory management systems are known to enable an increase in operational efficiency in health care services. Improvements in acquisitions and inventory management, optimizing work processes, or arranging the physical working environment can be done based on information produced by the system.
In 2018, Ruisklinikka Studental piloted an instrument tracking system supplied by LM-Instruments Oy. The system was used to track the circulation of periodontal instruments. For this thesis, data was collected from the system’s database. For each instrument, utilization and sterilization times were recorded. The results were sorted by instrument type and examined in a spreadsheet program.
The periodontal instruments often went through maintenance unnecessarily: depending on instrument type, 31,8-61,1% of sterilizations happened when the instrument had not been used on a patient. The main reason for this is that the instruments are kept in cassettes of five. When treating a patient, a student would most often pick up a cassette of five instruments, which all then must be sterilized before the next use, regardless of whether they had been used on the patient. The instruments with a straight shank had the lowest utilization rate.
Based on the results, the use of cassettes for periodontal instruments can not be questioned, even though it causes additional maintenance costs. Pedagogically, it is crucial that students use as many different instruments as possible. As a conclusion, the improvements required are mostly pedagogical: the utilization rate of less used instruments must be improved by allocating more teaching time to their use.
Sähköisten kalustonhallintajärjestelmien tiedetään mahdollistavan toiminnan tehostamisen terveydenhuollossa. Järjestelmästä saadun tiedon perusteella voidaan tehdä muutoksia hankintoihin ja varastonhallintaan, työprosessien optimointiin tai toimitilojen järjestämiseen.
Opetusklinikassa oli vuoden 2018 aikana pilottikäytössä LM-Instruments Oy:n järjestelmä, jonka avulla seurattiin parodontologisten instrumenttien kiertoa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin järjestelmän tietokannasta. Kunkin instrumentin käyttö- ja sterilointikerrat kirjattiin. Tuloksia tarkasteltiin taulukkolaskentaohjelmassa instrumenttityypeittäin.
Instrumentit kiersivät välinehuollossa usein turhaan: instrumenttityypistä riippuen 31,8-61,1 % steriloinneista tehtiin, kun instrumentti ei ollut ollut potilaskäytössä. Suurin syy tähän on instrumenttien säilyttäminen viiden kappaleen kaseteissa: potilastilanteessa hoitoyksikköön otettiin yleensä viisi instrumenttia, jotka kaikki oli steriloitava ennen seuraavaa käyttökertaa, oli niitä käytetty tai ei. Kaikkein pienin käyttöaste oli suoravartisilla instrumenteilla.
Tuloksen perusteella ei voida kyseenalaistaa instrumenttikasettien käyttöä opetusklinikassa, vaikka se näyttää aiheuttavan turhia välinehuoltokustannuksia. Pedagogisesti opiskelijan on tärkeää kokeilla monipuolisesti erilaisia käsi-instrumentteja. Toiminnan tehostamista tulisikin ajatella suorien taloudellisten säästöjen sijaan instrumenttien käyttöasteen parantamisen kautta. Tarvittavat toimenpiteet ovat pedagogisia: koulutuksessa olisi painotettava nykyistä enemmän suoravartisten instrumenttien käyttöä.
Electronic inventory management systems are known to enable an increase in operational efficiency in health care services. Improvements in acquisitions and inventory management, optimizing work processes, or arranging the physical working environment can be done based on information produced by the system.
In 2018, Ruisklinikka Studental piloted an instrument tracking system supplied by LM-Instruments Oy. The system was used to track the circulation of periodontal instruments. For this thesis, data was collected from the system’s database. For each instrument, utilization and sterilization times were recorded. The results were sorted by instrument type and examined in a spreadsheet program.
The periodontal instruments often went through maintenance unnecessarily: depending on instrument type, 31,8-61,1% of sterilizations happened when the instrument had not been used on a patient. The main reason for this is that the instruments are kept in cassettes of five. When treating a patient, a student would most often pick up a cassette of five instruments, which all then must be sterilized before the next use, regardless of whether they had been used on the patient. The instruments with a straight shank had the lowest utilization rate.
Based on the results, the use of cassettes for periodontal instruments can not be questioned, even though it causes additional maintenance costs. Pedagogically, it is crucial that students use as many different instruments as possible. As a conclusion, the improvements required are mostly pedagogical: the utilization rate of less used instruments must be improved by allocating more teaching time to their use.