Tiimityöllä hyvään päivähoitoon : Päivähoidon työntekijöiden näkemyksiä tiimityöstä
Rilla, Saija; Kannisto, Milla (2010)
Rilla, Saija
Kannisto, Milla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102213903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102213903
Tiivistelmä
Tiimissä työskentely on päiväkotityön peruslähtökohta. Tiimityön sujuminen vaikuttaa työn laatuun sekä työssä jaksamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hämeenlinnalaisten päivähoitotyöntekijöiden näkemyksiä tiimityöskentelystä. Opinnäytteessä selvitetään tiimityön tarkoitusta, tiimin toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä ja tiimityön mahdollisuuksia ammatillisessa kehittymisessä päivähoidossa. Tutkimus tiimityöstä päivähoidossa on ajankohtainen, koska päivähoidossa on tapahtunut rakenteellisia muutoksia ja muutokset ovat tehneet tiimityöstä entistä tärkeämpää. Aihe nousi erään varhaiskasvatuskeskuksen johtajan ajankohtaisesta tarpeesta selvittää tiimityön lähtökohtia ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on tehty laadullisella tutkimusotteella. Teoreettisena lähtökohtana käytettiin yleisiä tiimityön teorioita integroiden niitä päiväkotityöhön. Aineisto on kerätty haastattelemalla päiväkodin työntekijöitä yksilöllisesti teemahaastattelun keinoin. Aineisto analysoitiin sisällön analyysiä.
Tulokset osoittavat, että tiimityön tarkoituksena on yhdessä vastata laadukkaasta päiväkotityöstä ja oleellisena osana tiimityön toimivuuteen vaikuttavat yhteiset tavoitteet ja päämäärät sekä myönteinen ilmapiiri. Päivähoidon työntekijät näkevät tiimityöllä olevan mahdollisuuksia ammatillisessa kehittymisessä ja kokevat toisten työntekijöiden läsnäolon työtä rikastuttavana.
Johtopäätöksenä on, että toimiva tiimityö lisää työntekijöiden työnteon mielekkyyttä ja tiimityössä tarvitaan erilaisia työntekijöitä, joiden vahvuudet tulee hyödyntää tiimin voimavarana. Voidaan todeta, että avoin vuorovaikutus ja myönteinen ilmapiiri sekä toisen kunnioittaminen ovat tärkeimpiä arvoja tiimityössä. Ammatillisen kehittymisen mahdollisuudet tunnistetaan ja suurimmiksi kehitystä ohjaaviksi tekijöitä ovat työntekijän oma motivaatio sekä asenne. Päivähoidossa tulee olla aikaa yhteiselle dialogille, sillä sen avulla tiimi arvioi toimintaansa ja kehittää sitä.
Opinnäytetyö on tehty laadullisella tutkimusotteella. Teoreettisena lähtökohtana käytettiin yleisiä tiimityön teorioita integroiden niitä päiväkotityöhön. Aineisto on kerätty haastattelemalla päiväkodin työntekijöitä yksilöllisesti teemahaastattelun keinoin. Aineisto analysoitiin sisällön analyysiä.
Tulokset osoittavat, että tiimityön tarkoituksena on yhdessä vastata laadukkaasta päiväkotityöstä ja oleellisena osana tiimityön toimivuuteen vaikuttavat yhteiset tavoitteet ja päämäärät sekä myönteinen ilmapiiri. Päivähoidon työntekijät näkevät tiimityöllä olevan mahdollisuuksia ammatillisessa kehittymisessä ja kokevat toisten työntekijöiden läsnäolon työtä rikastuttavana.
Johtopäätöksenä on, että toimiva tiimityö lisää työntekijöiden työnteon mielekkyyttä ja tiimityössä tarvitaan erilaisia työntekijöitä, joiden vahvuudet tulee hyödyntää tiimin voimavarana. Voidaan todeta, että avoin vuorovaikutus ja myönteinen ilmapiiri sekä toisen kunnioittaminen ovat tärkeimpiä arvoja tiimityössä. Ammatillisen kehittymisen mahdollisuudet tunnistetaan ja suurimmiksi kehitystä ohjaaviksi tekijöitä ovat työntekijän oma motivaatio sekä asenne. Päivähoidossa tulee olla aikaa yhteiselle dialogille, sillä sen avulla tiimi arvioi toimintaansa ja kehittää sitä.