3D-mallintamisen ja -tulostamisen hyödyntäminen jalkinesuunnittelussa-Case Halti Oy
Varjus, Venla (2019)
Varjus, Venla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016282
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan 3D-mallintamisen ja -tulostamisen mahdollisuuksia jalkinealalla erityisesti suunnittelun näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiannosta urheilu-ja retkeilytuotteita sekä-varusteita suunnittelevalle ja valmistuttavalle Halti Oy:lle. Työn yhtenä tavoitteena oli tuoda esiin 3D-mallinnukseen käytettäviä ohjelmia, joilla on mahdollista 3D-mallintaa jalkineita. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitetaan muutamia jalkinealalla 3D-mallinnusta- ja tulostusta hyödyntäviä yrityksiä.
Työn toiminnallisena osuutena oli jalkineen 3D-mallintaminen Autodeskin Fusion 360-mallinnusohjelmalla. Mallinnuksen tavoitteena oli tuottaa fotorealistinen esityskuva opinnäytetyön tekijän Halti Oy:lle suunnittelemasta vaelluskengästä.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullisia ja toiminnallisia tutkimusmenetelmiä. Työhön sisältyy 3D-mallinnusalalla toimiville suunnittelijoille ja kouluttajille tehty kysely. Keskustelut opinnäytetyön aiheesta kahden 3D-mallinnuksen opettajan kanssa ja haastattelu yhden urheilujalkineita suunnittelevan 3D-mallintajan kanssa toimivat myös merkittävinä tietolähteinä. Koska alan kirjallisuus on vähäistä, on aineistona käytetty verkkolähteitä 3D-mallinnukseen ja-tulostukseen liittyen. Lisäksi opinnäytetyön tekijän suorittama verkkokurssi, ja sen hyödyntäminen 3D-mallinnuksessa toimivat toiminnallisina tutkimusmenetelminä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys jalkineiden 3D-mallintamiseen käytettävistä ohjelmista sekä Fusion 360-ohjelmalla 3D-mallinnettu vaelluskenkä ja siitä tehdyt esityskuvat. Työssä tarkastellaan 3D-mallintamisen-ja -tulostamisen käytettävyyttä ja mahdollisuuksia erityisesti jalkinesuunnittelun näkökulmasta. Opinnäytetyön käytännönosuus tuo tietoa erityisesti Fusion 360-mallinnusohjelman käytettävyydestä jalkineen fotorealistisen esityskuvan 3D-mallintamisessa. The aim of this thesis is to examine how to use 3D modeling and 3D printing as a tool for designing footwear. The thesis was commissioned by Halti Oy. Halti Oy is a sport and hiking brand which designs and sells clothing, camping accessories and footwear. The thesis investigates the 3D software that can be used for designing footwear. It also discusses footwear brands which have used 3D modeling and 3D printing as a tool of their prototyping or producing process.
In the practical part of the thesis, the author 3D modelled a footwear by using Autodesk´s Fusion 360 3D modeling software. The purpose of the 3D modeling was to model a hiking shoe that was designed for Halti Oy by the author.
The research methods that were used in this work are qualitative. A study was made to know which 3D software the professional 3D modelers and 3D teachers would suggest for designing shoes. One 3D designer who works in a sport shoe business was interviewed through Instagram to find out what software he uses and how his workflow goes. The author used articles and news from Internet as a source material for the reason that it is difficult to find printed literature about the topic. The practical part was also a research method to know how Fusion 360 software works when designing shoes.
The conclusion of the thesis was a 3D modeled shoe and rendered pictures of it. Also the findings of the study and the interview were part of the results. The theoretical part of 3D software and the benchmarking part had an effect on the results too. Also the practical part gave results about 3D modeling a shoe by using Fusion 360.
Työn toiminnallisena osuutena oli jalkineen 3D-mallintaminen Autodeskin Fusion 360-mallinnusohjelmalla. Mallinnuksen tavoitteena oli tuottaa fotorealistinen esityskuva opinnäytetyön tekijän Halti Oy:lle suunnittelemasta vaelluskengästä.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullisia ja toiminnallisia tutkimusmenetelmiä. Työhön sisältyy 3D-mallinnusalalla toimiville suunnittelijoille ja kouluttajille tehty kysely. Keskustelut opinnäytetyön aiheesta kahden 3D-mallinnuksen opettajan kanssa ja haastattelu yhden urheilujalkineita suunnittelevan 3D-mallintajan kanssa toimivat myös merkittävinä tietolähteinä. Koska alan kirjallisuus on vähäistä, on aineistona käytetty verkkolähteitä 3D-mallinnukseen ja-tulostukseen liittyen. Lisäksi opinnäytetyön tekijän suorittama verkkokurssi, ja sen hyödyntäminen 3D-mallinnuksessa toimivat toiminnallisina tutkimusmenetelminä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys jalkineiden 3D-mallintamiseen käytettävistä ohjelmista sekä Fusion 360-ohjelmalla 3D-mallinnettu vaelluskenkä ja siitä tehdyt esityskuvat. Työssä tarkastellaan 3D-mallintamisen-ja -tulostamisen käytettävyyttä ja mahdollisuuksia erityisesti jalkinesuunnittelun näkökulmasta. Opinnäytetyön käytännönosuus tuo tietoa erityisesti Fusion 360-mallinnusohjelman käytettävyydestä jalkineen fotorealistisen esityskuvan 3D-mallintamisessa.
In the practical part of the thesis, the author 3D modelled a footwear by using Autodesk´s Fusion 360 3D modeling software. The purpose of the 3D modeling was to model a hiking shoe that was designed for Halti Oy by the author.
The research methods that were used in this work are qualitative. A study was made to know which 3D software the professional 3D modelers and 3D teachers would suggest for designing shoes. One 3D designer who works in a sport shoe business was interviewed through Instagram to find out what software he uses and how his workflow goes. The author used articles and news from Internet as a source material for the reason that it is difficult to find printed literature about the topic. The practical part was also a research method to know how Fusion 360 software works when designing shoes.
The conclusion of the thesis was a 3D modeled shoe and rendered pictures of it. Also the findings of the study and the interview were part of the results. The theoretical part of 3D software and the benchmarking part had an effect on the results too. Also the practical part gave results about 3D modeling a shoe by using Fusion 360.