Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajuuden kaksoisrooli : Johtaminen, alaistaidot ja työyhteisöosaaminen

Backman, Anne (2010)

 
Avaa tiedosto
Backman_Anne.pdf (475.9Kt)
Lataukset: 


Backman, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110114058
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoitus on tarkastella opettajan työtä työyhteisöosaajana. Olen toiminut vasta lyhyen aikaa opettajana ja joutunut pohtimaan oman työn osaamistavoitteita monesta näkökulmasta. Olen tarkastellut näkökulmaa, missä opettamistyön lisäksi opettaja toimii eräänlaisessa kaksoisroolissa – sekä ryhmänsä ”esimiehen” roolissa että oman kollegiaalisen työyhteisönsä jäsenenä ”alaisen” roolissa. Ryhmänjohtajuus vaatii osaamista ja sitä voi kehittää. Osaamista vaatii myös työyhteisön hyvinvointia tukeva alaisuus. Opettajana joudun työskentelemään kahden maailman rajapinnalla. Kun tiedostan oman roolini työyhteisöosaajana ja yhteisöni hyvinvoinnin merkityksen, ja kun tietoisesti toimin yhteisöni hyvinvointia edistävästi, vaikutan myös omaan hyvinvointiini. Kun opet-tajana voin omassa työyhteisössäni hyvin, minulla on mahdollisuus rakentaa hyvinvoivaa työyhteisöä myös omassa luokkayhteisössäni tämän ryhmän johtajana. Luokkayhteisön hyvinvointi, esimies-alaisosaaminen ja yhteistyötaito siirtyvät osaamiseksi luokan opiskelijoille ja heidän mukanaan edelleen työpaikoille koulutuksen päätyttyä. Koulu ja oppilaitokset ovat avainasemassa yhteisöllisten taitojen opettamisessa. Kiu-saamista esiintyy kouluissa edelleen – samoin työyhteisöissä. Kun työhyvinvoinnin kehittämisen merkitys nähdään tärkeänä, kiusaamista voidaan ennalta ehkäistä. Työ- ja/tai luokkayhteisöjen vuorovaikutustilanteissa on tärkeää tiedostaa systeeminen näkökulma: ryhmän sisäisessä ilmapiirissä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos halutaan saada aikaiseksi muutosta ryhmän ilmapiirissä, on tärkeä huomata, että yhteen osasysteemiin vaikutta-malla voidaan vaikuttaa kokonaisuuteen. Hyvinvoiva ja terve työyhteisö ei hyväksy ryhmän jäsenten minkäänlaista kiusaamista – millään tavalla Olen koonnut tähän kehittämishankkeeseen erilaisia näkökulmia ja ajatuksia työyhteisö-jen hyvinvoinnin kehittämiseksi. Tämä materiaali voi toimia eräänlaisena työkalupakkina ja ideapankkina työyhteisöosaamisen tilannetta pohdittaessa ja opetettaessa. Tuon esiin myös työnohjauksen yhtenä työyhteisön hyvinvoinnin kehittämisen välineenä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste