"Se tuo lapsille iloa ja opitaan pitämään huolta" : Kaverikoiratoiminta lasten parissa
Pöllänen, Heidi; Sedergren, Marjut (2010)
Pöllänen, Heidi
Sedergren, Marjut
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110214083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110214083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suomen Kennelliiton rekisteröimää kaverikoiratoimintaa lasten parissa työskentelevien henkilöiden näkökulmasta. Halusimme selvittää, saako koirien läsnäolo minkäänlaista muutosta aikaan lasten käyttäytymiseen ja olisiko tämäntyyppiselle toiminnalle enemmänkin käyttöä lasten kanssa. Tutkimuksella haimme vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä järjestelyjä ja ammatillista osaamista henkilökunnalta vaaditaan? Millaista hyötyä saadaan kaverikoiratoiminnalla aikaan lasten parissa? Halusimme selvittää myös, voidaanko koirien avulla parantaa yhteisöllisyyttä yksikön sisällä ja voidaanko ei-toivottua käytöstä, pelkoja ja häiriökäyttäytymistä, lapsilla lieventää.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella helmikuun 2010 aikana ja tutkimukseen osallistui vaasalaisen päiväkodin sekä SOS-lapsikylän yksikön työntekijöitä. Vastauksia saatiin kaiken kaikkiaan 17 kappaletta, eli vastausprosentiksi saimme 40 %.
Vastaajien mukaan kaverikoiravierailut olivat hyvin toivottuja ja miellyttivät kaikkia osapuolia. Vierailut toivat iloa yksiköiden arkeen ja samalla lapsille pystyttiin opettamaan hyödyllisiä taitoja. Kaverikoiravierailujen koettiin lisäävän yhteisöllisyyttä sekä sosiaalista vuorovaikutusta yksikön sisällä. Kyselyn perusteella selvisi myös, etteivät vierailut aiheuttaneet henkilökunnalle liikaa ylimääräistä työtä ja järjestelyä, sillä vierailut järjestettiin usein yksiköiden pihalla. Allergiaa ja koirapelkoa ilmeni hieman sekä henkilökunnalla että lapsilla, mutta niitä ei koettu liiallisena tai vierailuja estäviksi tekijöiksi. Lapset saivat va-paasti olla koirien kanssa tekemisissä ja vastaajien mukaan myös koirapelkoa pystyttiin lieventämään kaverikoiravierailujen avulla. Vierailut koettiin hyödyllisinä lasten kanssa työskennellessä ja niiden toivottiin toteutuvan jatkossa useammin ja säännöllisemmin.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää kaverikoiravierailujen merkitystä etenkin erityislapsille. Voidaanko koirien avulla kuntouttaa lapsia ja saada apua erityislasten sosiaalisiin, fyysisiin ja psyykkisiin ongelmiin? Myös tutkimukset varhaiskasvatusyksiköissä, kuten päiväkodeissa ja lastenkodeissa olisivat hyödyllisiä, sillä aihetta on tutkittu Suomessa todella vähän.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella helmikuun 2010 aikana ja tutkimukseen osallistui vaasalaisen päiväkodin sekä SOS-lapsikylän yksikön työntekijöitä. Vastauksia saatiin kaiken kaikkiaan 17 kappaletta, eli vastausprosentiksi saimme 40 %.
Vastaajien mukaan kaverikoiravierailut olivat hyvin toivottuja ja miellyttivät kaikkia osapuolia. Vierailut toivat iloa yksiköiden arkeen ja samalla lapsille pystyttiin opettamaan hyödyllisiä taitoja. Kaverikoiravierailujen koettiin lisäävän yhteisöllisyyttä sekä sosiaalista vuorovaikutusta yksikön sisällä. Kyselyn perusteella selvisi myös, etteivät vierailut aiheuttaneet henkilökunnalle liikaa ylimääräistä työtä ja järjestelyä, sillä vierailut järjestettiin usein yksiköiden pihalla. Allergiaa ja koirapelkoa ilmeni hieman sekä henkilökunnalla että lapsilla, mutta niitä ei koettu liiallisena tai vierailuja estäviksi tekijöiksi. Lapset saivat va-paasti olla koirien kanssa tekemisissä ja vastaajien mukaan myös koirapelkoa pystyttiin lieventämään kaverikoiravierailujen avulla. Vierailut koettiin hyödyllisinä lasten kanssa työskennellessä ja niiden toivottiin toteutuvan jatkossa useammin ja säännöllisemmin.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää kaverikoiravierailujen merkitystä etenkin erityislapsille. Voidaanko koirien avulla kuntouttaa lapsia ja saada apua erityislasten sosiaalisiin, fyysisiin ja psyykkisiin ongelmiin? Myös tutkimukset varhaiskasvatusyksiköissä, kuten päiväkodeissa ja lastenkodeissa olisivat hyödyllisiä, sillä aihetta on tutkittu Suomessa todella vähän.