Digital Music in Turbulence : Searching for EU-driven solutions for a working copyright system in music
Järvilehto, Ville-Veikko (2010)
Järvilehto, Ville-Veikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510470
Tiivistelmä
Musiikkiteollisuus on tällä hetkellä epävakaassa tilassa. Kuluttajien on mahdollista saada, muokata ja jakaa digitaalista musiikkia tavoilla, joita ei olisi jokin aika sitten voitu edes kuvitella. Oikeudenomistajat ovat joutuneet tukeutumaan tekijänoikeuslain rikkomiseen liittyviin pykäliin, kun samalla perinteiset musiikin tulomallit ovat osoittaneet ehtymisen merkkejä. Palveluntarjoajilla on vastassaan omat haasteensa lisensoidakseen sisältöä kansainvälisiksi haluamiin palveluihinsa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekijänoikeuslain nykyiset ongelmakohdat suhteessa digitaalisen musiikin käyttöympäristöön. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sitä, miten EU-tasolla reagoidaan tilanteeseen ja miten mahdolliset muutokset tekijänoikeuslaissa vaikuttavat nykytilanteeseen. Näitä asioita tarkasteltiin kuluttajien, palveluntarjoajien ja oikeudenomistajien kannalta. Tutkimus oli tyypiltään laadullinen ja sisälsi kaksi puolistrukturoitua haastattelua. Ensimmäisessä haastateltiin suomalaista musiikki- ja viihdealan asianajajaa ja toisessa EU-komission alaisuudessa toimivaa työryhmää, jonka tehtävänä on edistää luovan sisällön mahdollisuuksia verkkoympäristössä.
Tutkimuksessa ilmeni muutama selkeä ongelma tekijänoikeuslaissa, jotka vaikuttavat sekä sisällön olemassaoloon verkossa että siihen, mitä pidetään laittomana toimintana verkossa tällä hetkellä. Lisensointimallit ja -rakenteet sekä tekijänoikeuskorvausten kohdentaminen oikeudenomistajille olivat suurimpia ongelmia. Tutkimuksen perusteella EU:lla ei näyttäisi olevan tällä hetkellä suoraa mahdollisuutta muokata olemassaolevia tekijänoikeuslakeja, vaan tavoitteena on seurata jäsenmaissa tapahtuvia aloitteita ja poimia sieltä parhaiksi pidemmällä aikavälillä todetut toimintatavat.
Tutkimuksen pohjalta suositellaan jatkotutkimusta nykyisten ja tulevien EU-aloitteiden vaikutuksista tekijänoikeuslakiin sekä syvempää tutkimusta kolmen tässä tutkimuksessa määritellyn sidosryhmän odotuksista ja mielipiteistä tekijänoikeuslain kehittymisen kannalta. Lisäksi suositellaan tutkimusta siitä, millä keinoilla suuret musiikkiyhtiöt voisivat edistää uusien musiikin tulomallien kehittymistä lainsäädännöllisten muutosten rinnalla.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekijänoikeuslain nykyiset ongelmakohdat suhteessa digitaalisen musiikin käyttöympäristöön. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sitä, miten EU-tasolla reagoidaan tilanteeseen ja miten mahdolliset muutokset tekijänoikeuslaissa vaikuttavat nykytilanteeseen. Näitä asioita tarkasteltiin kuluttajien, palveluntarjoajien ja oikeudenomistajien kannalta. Tutkimus oli tyypiltään laadullinen ja sisälsi kaksi puolistrukturoitua haastattelua. Ensimmäisessä haastateltiin suomalaista musiikki- ja viihdealan asianajajaa ja toisessa EU-komission alaisuudessa toimivaa työryhmää, jonka tehtävänä on edistää luovan sisällön mahdollisuuksia verkkoympäristössä.
Tutkimuksessa ilmeni muutama selkeä ongelma tekijänoikeuslaissa, jotka vaikuttavat sekä sisällön olemassaoloon verkossa että siihen, mitä pidetään laittomana toimintana verkossa tällä hetkellä. Lisensointimallit ja -rakenteet sekä tekijänoikeuskorvausten kohdentaminen oikeudenomistajille olivat suurimpia ongelmia. Tutkimuksen perusteella EU:lla ei näyttäisi olevan tällä hetkellä suoraa mahdollisuutta muokata olemassaolevia tekijänoikeuslakeja, vaan tavoitteena on seurata jäsenmaissa tapahtuvia aloitteita ja poimia sieltä parhaiksi pidemmällä aikavälillä todetut toimintatavat.
Tutkimuksen pohjalta suositellaan jatkotutkimusta nykyisten ja tulevien EU-aloitteiden vaikutuksista tekijänoikeuslakiin sekä syvempää tutkimusta kolmen tässä tutkimuksessa määritellyn sidosryhmän odotuksista ja mielipiteistä tekijänoikeuslain kehittymisen kannalta. Lisäksi suositellaan tutkimusta siitä, millä keinoilla suuret musiikkiyhtiöt voisivat edistää uusien musiikin tulomallien kehittymistä lainsäädännöllisten muutosten rinnalla.