Sateenkaarimatkailua : Tampere Pride 2010:n matkailijaprofiili
Paavola, Annastiina (2010)
Paavola, Annastiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110414178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110414178
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli tutkia, millaisia matkailijoita Tampere Pride -tapahtuman kävijät yleensä ovat. Tuloksia ja kolmea teoriaa matkailijatypologioista apuna käyttäen muodostettiin matkailijaprofiili. Kyselyssä tiedusteltiin myös kävijöiden mielipidettä itse tapahtumasta ja kartoitettiin erilaisia kehitysehdotuksia. Kysely oli avoin jokaiselle tapahtumakävijälle asuinpaikasta ja kansallisuudesta riippumatta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä järjestäjätahon, MyEvent-yhtiön palvelupäällikkö Ilkka Veiströmin kanssa.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus. Kysely toteutettiin tapahtuman aikana tapahtuman kulttuurikahvilassa paperiversiona. Myös internetissä oli mahdollista käydä vastaamassa kysymyksiin. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 154 tapahtumavierasta ympäri Suomea sekä ulkomailta. Kyselylomakkeessa oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Saatuja vastauksia analysoitiin Uccass-lomakeohjelman sekä Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla. Vastauksia peilattiin kolmeen eri matkailijatyypittelyyn.
Luodun matkailijaprofiilin mukaan tyypillinen tapahtumavieras on 20 - 29-vuotias naimaton korkeakoulutasolla opiskeleva homoseksuaalimies Pirkanmaalta. Tapahtumassa hän vietti keskimäärin päivän tai kaksi ja kulutti rahaa kaiken kaikkiaan noin 150 euroa. Palauteosio kertoi, että eniten ihmiset kaipasivat kulkuetta, joka ei tänä vuonna kuulunut viralliseen ohjelmaan. Myös ohjelmaa alaikäisille sekä yhteiskunnallisiin asioihin keskittyviä keskustelutilaisuuksia toivottiin lisää. Lippujen hinnat olivat usean mielestä myös liian korkeat. Osa ihmetteli, miksi tapahtuma ei näkynyt kaupungin katukuvassa juuri lainkaan. Harhaanjohtava mainonta sekä muutokset ja peruutukset ohjelmistossa keräsivät myös jonkin verran negatiivista palautetta. Pääosin tapahtuma keräsi kuitenkin enemmän positiivista palautetta.
Tulevaisuudessa on pyrittävä saamaan lisää näkyvyyttä kaupungin kaduille tapahtuman aikana ja virallinen kulkue on ehdottomasti saatava viralliseen ohjelmaan.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus. Kysely toteutettiin tapahtuman aikana tapahtuman kulttuurikahvilassa paperiversiona. Myös internetissä oli mahdollista käydä vastaamassa kysymyksiin. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 154 tapahtumavierasta ympäri Suomea sekä ulkomailta. Kyselylomakkeessa oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Saatuja vastauksia analysoitiin Uccass-lomakeohjelman sekä Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla. Vastauksia peilattiin kolmeen eri matkailijatyypittelyyn.
Luodun matkailijaprofiilin mukaan tyypillinen tapahtumavieras on 20 - 29-vuotias naimaton korkeakoulutasolla opiskeleva homoseksuaalimies Pirkanmaalta. Tapahtumassa hän vietti keskimäärin päivän tai kaksi ja kulutti rahaa kaiken kaikkiaan noin 150 euroa. Palauteosio kertoi, että eniten ihmiset kaipasivat kulkuetta, joka ei tänä vuonna kuulunut viralliseen ohjelmaan. Myös ohjelmaa alaikäisille sekä yhteiskunnallisiin asioihin keskittyviä keskustelutilaisuuksia toivottiin lisää. Lippujen hinnat olivat usean mielestä myös liian korkeat. Osa ihmetteli, miksi tapahtuma ei näkynyt kaupungin katukuvassa juuri lainkaan. Harhaanjohtava mainonta sekä muutokset ja peruutukset ohjelmistossa keräsivät myös jonkin verran negatiivista palautetta. Pääosin tapahtuma keräsi kuitenkin enemmän positiivista palautetta.
Tulevaisuudessa on pyrittävä saamaan lisää näkyvyyttä kaupungin kaduille tapahtuman aikana ja virallinen kulkue on ehdottomasti saatava viralliseen ohjelmaan.