Pygame-peliohjelmointi
Joentakanen, Kuisma (2010)
Joentakanen, Kuisma
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102714003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102714003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yksinkertaisten ja kaksiulotteisten pelien ohjelmointi onnistuu Python-ohjelmointikielen ja sen Pygame-moduulin avulla. Pygame rakentuu C-kielellä toteutetun SDL-multimediakirjaston päälle, ja sen avulla voidaan luoda kaksiulotteista grafiikkaa, hallita äänitehosteita ja vastaanottaa käyttäjän syötteitä.
Työssä tutustuttiin ensin Pythonin perusominaisuuksiin ja sen jälkeen varsinaiseen peliohjelmointiin. Lähteenä käytettiin ohjelmointioppaita ja virallista Pygamen dokumentaatiota. Työssä käydään Pygamen perusominaisuudet läpi viiden itse tehdyn esimerkkipelin kautta.
Pygame soveltuu yksinkertaisten pelien ohjelmointiin erittäin hyvin. Pelien tekeminen Pygamella on sekä hauskaa että helppoa.
Työssä tutustuttiin ensin Pythonin perusominaisuuksiin ja sen jälkeen varsinaiseen peliohjelmointiin. Lähteenä käytettiin ohjelmointioppaita ja virallista Pygamen dokumentaatiota. Työssä käydään Pygamen perusominaisuudet läpi viiden itse tehdyn esimerkkipelin kautta.
Pygame soveltuu yksinkertaisten pelien ohjelmointiin erittäin hyvin. Pelien tekeminen Pygamella on sekä hauskaa että helppoa.