Sosiaalinen media osana oppilaitoksen viestintää - Case Ravintolakoulu Perho
Nurminen, Tutteli (2010)
Nurminen, Tutteli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114385
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toisen asteen oppilaitoksen, Ravintolakoulu Perhon käyttöön. Tarkoituksena oli selvittää jatkavien opiskelijoiden käyttämät sosiaalisen median palvelut. Kyselyn tulokset kertovat, minkälaisia sosiaalisia medioita ja palveluita opiskelijat haluaisivat käyttää. Perho saa tietoa, mitä kautta opiskelijat haluavat saada tietoa opiskelusta ja mitä kautta heihin olisi hyvä pitää yhteyttä heidän ollessaan työssäoppimisjaksolla.
Sosiaalisen median laajuuden vuoksi palvelujen vaihtoehtoja oli runsaasti, minkä vuoksi ne jaettiin neljään eri kategoriaan. Vastaukset kerättiin verkkopohjaisen kyselyn avulla, joka lähetettiin 150:lle Perhon jatkavalle opiskelijalle. Tulokset analysoitiin kvantitatiivisesti sekä kvalitatiivisesti.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalinen media käsitteenä on vieras nuorelle ikäpolvelle ja siitä syystä kyselyssä esillä olleita palveluita ei juurikaan tunnettu. Vastausten perusteella voidaan pohtia, miten nykyisiä viestintävälineitä voitaisiin parantaa ja näin ollen varmistaa riittävä tiedon saanti ja tiedonkulku.
Ravintolakoulu Perholle kyselyn tulokset ovat suuntaa antavia ja auttavat viestintästrategian suunnittelussa tuoden uutta näkökulmaa siihen. Markkinointitiimin on pohdittava yhdessä opiskelijoiden edustajien kanssa sitä, miten näkyvyyttä ja viestintää voitaisiin parantaa ja mitä välineitä siinä olisi hyvä käyttää.
Sosiaalisen median laajuuden vuoksi palvelujen vaihtoehtoja oli runsaasti, minkä vuoksi ne jaettiin neljään eri kategoriaan. Vastaukset kerättiin verkkopohjaisen kyselyn avulla, joka lähetettiin 150:lle Perhon jatkavalle opiskelijalle. Tulokset analysoitiin kvantitatiivisesti sekä kvalitatiivisesti.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalinen media käsitteenä on vieras nuorelle ikäpolvelle ja siitä syystä kyselyssä esillä olleita palveluita ei juurikaan tunnettu. Vastausten perusteella voidaan pohtia, miten nykyisiä viestintävälineitä voitaisiin parantaa ja näin ollen varmistaa riittävä tiedon saanti ja tiedonkulku.
Ravintolakoulu Perholle kyselyn tulokset ovat suuntaa antavia ja auttavat viestintästrategian suunnittelussa tuoden uutta näkökulmaa siihen. Markkinointitiimin on pohdittava yhdessä opiskelijoiden edustajien kanssa sitä, miten näkyvyyttä ja viestintää voitaisiin parantaa ja mitä välineitä siinä olisi hyvä käyttää.