Suuhygienistiopiskelijoiden ammatillinen kasvu : ammattitaitoa edistävässä Ruisklinikka/ Studental -työtoiminnassa
Ruoho, Kirsikka; Sipponen, Jaana; Sjöblom, Karoliina (2010)
Ruoho, Kirsikka
Sipponen, Jaana
Sjöblom, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114369
Tiivistelmä
Ammattitaidon kehittyminen syntyy koulutuksen aikana. Turun ammattikorkeakoulussa Suun terveydenhuollon koulutusohjelmassa opiskelijoiden ammattitaidon kehittymistä tukee erityisesti neljännellä ja viidennellä lukukaudella toteutuva kliininen harjoittelujakso Ruisklinikka/Studental -työtoiminta. Suuhygienistiopiskelijat hoitavat asiakkaitaan ohjaajien valvonnassa ja jokainen hoito myös arvioidaan. Studental -työtoiminnan aikana pyritään kehittämään opiskelijoiden osaamista sekä Turun ammattikorkeakoulun yleisten kompetenssien, että koulutusohjelmakohtaisten kompetenssien mukaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, kuinka suuhygienistiopiskelijoiden ammatillinen kasvu toteutuu ammattitaitoa edistävässä Studental -työtoiminnassa ja kuinka hyviksi eri ammatilliset osa-alueet eli ammatilliset kompetenssit heille kehittyvät omasta mielestään Studental -työtoiminnan aikana.
Työn tavoitteena on kehittää Studental -työtoimintaa paremmin tukemaan opiskelijoiden ammatillista kasvua. Opinnäytetyön tulos auttaa myös Studental -työtoiminnan ohjaajia, jolloin harjoittelun suunnitteluun voi saada tutkimustuloksista apua.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla eli survey-tutkimuksena. Saatu aineisto analysoitiin Excel- ja SPSS-ohjelmilla.
Yhteenvetona jopa heikoimmassakin osa-alueessa opiskelijat olivat keskimäärin arvioineet saavuttaneensa vähintään perustaidot Studental -työtoiminnan aikana. Työtoiminta on tarpeellinen ja edistää syyhygienistiopiskelijoiden ammatillista kasvua. Opinnäytetyön tulos tukee Studental -työtoiminnan jatkamista ja sitä, että nykyiset jaksolle asetetut tavoitteet ovat oikeanlaiset.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, kuinka suuhygienistiopiskelijoiden ammatillinen kasvu toteutuu ammattitaitoa edistävässä Studental -työtoiminnassa ja kuinka hyviksi eri ammatilliset osa-alueet eli ammatilliset kompetenssit heille kehittyvät omasta mielestään Studental -työtoiminnan aikana.
Työn tavoitteena on kehittää Studental -työtoimintaa paremmin tukemaan opiskelijoiden ammatillista kasvua. Opinnäytetyön tulos auttaa myös Studental -työtoiminnan ohjaajia, jolloin harjoittelun suunnitteluun voi saada tutkimustuloksista apua.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla eli survey-tutkimuksena. Saatu aineisto analysoitiin Excel- ja SPSS-ohjelmilla.
Yhteenvetona jopa heikoimmassakin osa-alueessa opiskelijat olivat keskimäärin arvioineet saavuttaneensa vähintään perustaidot Studental -työtoiminnan aikana. Työtoiminta on tarpeellinen ja edistää syyhygienistiopiskelijoiden ammatillista kasvua. Opinnäytetyön tulos tukee Studental -työtoiminnan jatkamista ja sitä, että nykyiset jaksolle asetetut tavoitteet ovat oikeanlaiset.