Yökerho Doris 30 vuotta -juhlaviikko : Tapahtuman järjestäminen
Ketopelto, Emma (2019)
Ketopelto, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää yökerho Doriksen 30-vuotisen olemassaolon juhlistamiseksi tapahtuma. Aleksin Ravintolat Oy:n kuuluva Doris on toiminut samalla paikallaan Tampereen keskustassa vuodesta 1986. Yökerho on avoinna neljänä iltana viikosta. Tarve työlle tuli toimeksiantajalta, joka kaipasi ulkopuolista apua tapahtuman järjestämiseen. Yhden illan sijaan tapahtuma päätettiin suurentaa syntymäpäiväviikoksi. Ajankohta oli 14.-20.11.2016 ja jokaiselle neljälle illalle järjestettiin erilaista ohjelmaa. Tapahtuma suunniteltiin, markkinoitiin ja toteutettiin yhteistyössä ravintolapäällikkö Antti Kokon ja muun Doriksen henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli järjestää ikimuistoinen tapahtuma, tuoda toteutukseen ideoita sekä tavoittaa tapahtuman markkinoinnilla uusia asiakkaita.
Opinnäytetyö toteutettiin vahvasti toiminnallisena. Teoriaosuus rakennettiin tukemaan käytännön toteutusta. Kahteen osaan jakautuva teoriaosa käsitteli tapahtumamarkkinointia sekä tapahtuman järjestämistä. Tapahtumamarkkinoinnin osuudessa käytiin läpi 4P-markkinointimallia, kohderyhmiä, markkinoinnin konkreettisia keinoja sekä toteutusta. Lisäksi käsiteltiin tapahtumamarkkinoinnin kuluja ja mahdollisuuksia sponsoreiden hyödyntämiseen. Tapahtuman järjestämisen teoria koostui suunnittelusta, toteutuksesta sekä tapahtuman jälkeen tehtävistä asioista. Erityisinä huomioina teoriaan nostettiin tapahtumien turvallisuus sekä lupa- ja ilmoitusasiat. Teoriaosuuden loppuun koottiin omakohtaiseen kokemukseen pohjautuva tapahtumajärjestäjän muistilista. Opinnäytetyön käytännön toteutusosassa kerrottiin Doriksen juhlaviikon suunnittelusta päiväkohtaisesti, tapahtuman markkinoinnista, yhteistyökumppaneista sekä toteutuksesta.
Pohdintaosuudessa käytiin läpi tapahtuman onnistumista sekä tavoitteisiin pääsemistä. Markkinoinnissa ja tapahtuman houkuttelevuudessa onnistuttiin, sillä kävijämäärät olivat hyviä jokaisena iltana eikä vaihtuvuus iltojen aikana ollut merkittävä. Jokainen ilta oli onnistunut kokonaisuus ja erityisesti kutsuvierastilaisuudet tarjoilivat halutun mieleenpainuvan kokemuksen osallistujille.
Opinnäytetyö toteutettiin vahvasti toiminnallisena. Teoriaosuus rakennettiin tukemaan käytännön toteutusta. Kahteen osaan jakautuva teoriaosa käsitteli tapahtumamarkkinointia sekä tapahtuman järjestämistä. Tapahtumamarkkinoinnin osuudessa käytiin läpi 4P-markkinointimallia, kohderyhmiä, markkinoinnin konkreettisia keinoja sekä toteutusta. Lisäksi käsiteltiin tapahtumamarkkinoinnin kuluja ja mahdollisuuksia sponsoreiden hyödyntämiseen. Tapahtuman järjestämisen teoria koostui suunnittelusta, toteutuksesta sekä tapahtuman jälkeen tehtävistä asioista. Erityisinä huomioina teoriaan nostettiin tapahtumien turvallisuus sekä lupa- ja ilmoitusasiat. Teoriaosuuden loppuun koottiin omakohtaiseen kokemukseen pohjautuva tapahtumajärjestäjän muistilista. Opinnäytetyön käytännön toteutusosassa kerrottiin Doriksen juhlaviikon suunnittelusta päiväkohtaisesti, tapahtuman markkinoinnista, yhteistyökumppaneista sekä toteutuksesta.
Pohdintaosuudessa käytiin läpi tapahtuman onnistumista sekä tavoitteisiin pääsemistä. Markkinoinnissa ja tapahtuman houkuttelevuudessa onnistuttiin, sillä kävijämäärät olivat hyviä jokaisena iltana eikä vaihtuvuus iltojen aikana ollut merkittävä. Jokainen ilta oli onnistunut kokonaisuus ja erityisesti kutsuvierastilaisuudet tarjoilivat halutun mieleenpainuvan kokemuksen osallistujille.