Liikeyritysten sitouttaminen kauppakeskuksen turvallisuusjohtamiseen
Oja, Jenna (2010)
Oja, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111214414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111214414
Tiivistelmä
Kauppakeskus on laaja kompleksi. Siellä toimii suuri määrä hyvin erilaisia toimijoita niin kiinteistön ylläpidon, siivouksen, ravintoloiden kuin erikoisliikkeidenkin parissa. Henkilökuntaa toimii kiinteistössä paljon ja lisäksi kauppakeskuksessa vierailee päivittäin tuhansia ihmisiä. Kauppakeskuksessa turvallisuus on olennaisessa roolissa.
Liikeyritysten suhtautuminen kauppakeskuksen yhteiseen turvallisuusjohtamiseen poikkeaa jonkin verran toisistaan. Osalla yrityksistä on yhteisten ohjeistuksien lisäksi käytössä yrityksen tai ketjun omat turvallisuusohjeet. Toisissa liikkeissä sen sijaan turvallisuusasioita ei ole juurikaan mietitty. Tämän työn tarkoituksena on etsiä keinoja liikeyritysten sitouttamiseksi kauppakeskuksen yhteiseen turvallisuusjohtamiseen.
Liikkeiden omaa käsitystä sitoutuneisuudesta ja turvallisuusjohtamisesta selvitettiin strukturoidun haastattelututkimuksen avulla. Nykytilan kartoittaminen tehtiin viimeisen kahden vuoden aikana avatuissa liikeyrityksissä. Kauppakeskus Myllylle luotiin sekä kehitysehdotuksia että vaiheittainen prosessikaavio liikeyritysten sitouttamisesta turvallisuusjohtamiseen.
Sitouttamisessa turvallisuuskäytäntöihin tulisi huomioida työntekijöiden tämänhetkinen sitoutuneisuuden taso ja panostaa erityisesti kommunikointiin, tiedottamiseen ja henkilöstön motivointiin. Sitoutuminen on kognitiivinen tai asenteellinen prosessi, joka on hyvin tiiviisti yhteydessä tunteisiin. Sitoutumiseen vaikutetaan siis enemmänkin henkisellä tasolla, ei niinkään järjellä.
Kauppakeskus Myllyssä koko henkilöstön sitoutumisen vahvistamiseen käytettäisiin turvallisuusvastaavia ja heidän edustajiaan, jotta pientä joukkoa voidaan lähestyä henkilökohtaisella tasolla. Motivoituneet edustajat vastaavat oman yrityksensä turvallisuusviestinnästä ja tätä kautta päästään vaikuttamaan koko henkilöstöön.
Liikeyritysten suhtautuminen kauppakeskuksen yhteiseen turvallisuusjohtamiseen poikkeaa jonkin verran toisistaan. Osalla yrityksistä on yhteisten ohjeistuksien lisäksi käytössä yrityksen tai ketjun omat turvallisuusohjeet. Toisissa liikkeissä sen sijaan turvallisuusasioita ei ole juurikaan mietitty. Tämän työn tarkoituksena on etsiä keinoja liikeyritysten sitouttamiseksi kauppakeskuksen yhteiseen turvallisuusjohtamiseen.
Liikkeiden omaa käsitystä sitoutuneisuudesta ja turvallisuusjohtamisesta selvitettiin strukturoidun haastattelututkimuksen avulla. Nykytilan kartoittaminen tehtiin viimeisen kahden vuoden aikana avatuissa liikeyrityksissä. Kauppakeskus Myllylle luotiin sekä kehitysehdotuksia että vaiheittainen prosessikaavio liikeyritysten sitouttamisesta turvallisuusjohtamiseen.
Sitouttamisessa turvallisuuskäytäntöihin tulisi huomioida työntekijöiden tämänhetkinen sitoutuneisuuden taso ja panostaa erityisesti kommunikointiin, tiedottamiseen ja henkilöstön motivointiin. Sitoutuminen on kognitiivinen tai asenteellinen prosessi, joka on hyvin tiiviisti yhteydessä tunteisiin. Sitoutumiseen vaikutetaan siis enemmänkin henkisellä tasolla, ei niinkään järjellä.
Kauppakeskus Myllyssä koko henkilöstön sitoutumisen vahvistamiseen käytettäisiin turvallisuusvastaavia ja heidän edustajiaan, jotta pientä joukkoa voidaan lähestyä henkilökohtaisella tasolla. Motivoituneet edustajat vastaavat oman yrityksensä turvallisuusviestinnästä ja tätä kautta päästään vaikuttamaan koko henkilöstöön.