Läsnäolo on palautetta : teatteri-ilmaisun ohjaaja nuoren itsetunnon vahvistajana
Vänskä, Anna-Maria (2019)
Vänskä, Anna-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116460
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan palautteen merkitystä nuoren itsetunnon kehittymiselle teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatin näkökulmasta. Tavoitteena on pohtia, miten teatteri-ilmaisun ohjaaja voi käyttää palautetta itsetunnon tukena. Minkälaista palautetta nuori tarvitsee vahvaan itsetuntoon ja minkälaisia työkaluja teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus antaa nuoren itsetunnon vahvistamiseen?
Opinnäytetyön aluksi kerrotaan teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksesta. Teatteri-ilmaisun ohjaaja on erityisesti ryhmänohjaaja. Perusedellytys ryhmän toiminnalle on turvallinen ilmapiiri, jonka luominen on ryhmänohjaajan vastuulla. Tavoitteet ja säännöt auttavat ryhmän toiminnan ylläpitämistä. Teatteri-ilmaisun ohjaajan on tärkeä olla läsnä, jotta voi havainnoida ryhmää, tehdä johtopäätöksiä ja muuttaa toimintaa ryhmän tarpeiden mukaisesti. Työssä käsitellään myös, kuinka läsnäolo helpottuu, kun ammattitaito kehittyy ja teatteri-ilmaisun ohjaaja oppii luottamaan siihen.
Teatteri-ilmaisun ohjaajan työnkuvan käsittelyn jälkeen keskitytään nuoren kehitykseen ja kasvuun, erityisesti itsetunnon näkökulmasta. Itsetunnon kehittymiselle tärkeää on tuntea itsensä. Itsensä tunteva ja hyväksyvä yksilö kokee pystyvänsä vaikuttamaan tulevaan ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Hän myös ymmärtää, ettei palaute määrittele häntä yksilönä. Huonolla itsetunnolla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia. Huono itsetunto johtaa usein itseään vahvistavaan kehään ja saattaa siten johtaa esimerkiksi syrjäytymiseen (Mielenterveysseura 2019).
Lopuksi avataan palautteen käsitettä sekä yleisesti että teatteriympäristössä. Ihminen tarvitsee palautetta riippumatta siitä, onko hänellä hyvä vai huono itsetunto. On tärkeää, että palautetta saadaan sekä ohjaajalta tai muulta aikuiselta että vertaisilta. Teatterissa palautteenanto voi tapahtua koko ryhmän edessä, pienissä ryhmissä tai yksilöllisesti. Teatteri-ilmaisun ohjaaja pystyy vaikuttamaan milloin ja missä palautetta annetaan ja vastaanotetaan, minkälaisia muotoja, verbaalisia ja nonverbaalisia, hän valitsee käyttää antaessaan palautetta. Jokainen ohjaaja on yksilö, jolla on oma tapansa olla läsnä ja luoda kannustava ja positiivinen ilmapiiri, joka edesauttaa palautteenantoa ja siten nuoren itsetunnon kehittymistä. The purpose of this thesis is to examine the impact of feedback to youth’s self-esteem from drama instructor’ perspective. The goal is to find out how feedback could be used by a drama instructor to enhance the growth of youths’ self-esteem. What type of feedback do youth need to build better self-esteem and what tools do drama instructor’s degree provide in this process?
At first, this thesis covers the training of a drama instructor. Drama instructor specialises in instructing groups. The basic principle to a successful group activity is safe atmosphere, and drama instructor is responsible of establishing this. The intentions and rules of the group will help with the sustaining of the group activity. It is important for the drama instructor to be present with the group. It allows the instructor to be able to observe the group, make decisions and change the activity in the group when necessary. This thesis also examines how being present gets easier when workmanship develops and drama instructor learns to count on it.
Secondly the thesis focuses on development and growth of youth from self-esteems perspective. For the development of self-esteem it is important that the individuals learn to know themselves. Individuals who know and accept themselves have a feeling of capability to influence their future and solve problematic situations. They also know that the feedback they receive does not define them as a person. Low self-esteem might have far-reaching impact. Low self-esteem generally creates a loop that reinforces itself and could lead to marginalisation (Mielenterveysseura 2019).
In the end, the thesis opens the definition of feedback both generally and in a theatre environment. People need feedback regardless of the state of their self-esteem. It is important that youth get feedback from their group instructor or from another adult and from their peers. In theatre feedback can be given in front of the whole group, in smaller groups or individually. Drama instructor has the power to influence where and when the feedback is given and received and what kinds of forms, verbal or nonverbal, the feedback takes. Each instructor is an individual who has their own way of being present and creating a positive and encouraging atmosphere. These features will help the instructor to give feedback and support the development of youths’ self-esteem.
Opinnäytetyön aluksi kerrotaan teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksesta. Teatteri-ilmaisun ohjaaja on erityisesti ryhmänohjaaja. Perusedellytys ryhmän toiminnalle on turvallinen ilmapiiri, jonka luominen on ryhmänohjaajan vastuulla. Tavoitteet ja säännöt auttavat ryhmän toiminnan ylläpitämistä. Teatteri-ilmaisun ohjaajan on tärkeä olla läsnä, jotta voi havainnoida ryhmää, tehdä johtopäätöksiä ja muuttaa toimintaa ryhmän tarpeiden mukaisesti. Työssä käsitellään myös, kuinka läsnäolo helpottuu, kun ammattitaito kehittyy ja teatteri-ilmaisun ohjaaja oppii luottamaan siihen.
Teatteri-ilmaisun ohjaajan työnkuvan käsittelyn jälkeen keskitytään nuoren kehitykseen ja kasvuun, erityisesti itsetunnon näkökulmasta. Itsetunnon kehittymiselle tärkeää on tuntea itsensä. Itsensä tunteva ja hyväksyvä yksilö kokee pystyvänsä vaikuttamaan tulevaan ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Hän myös ymmärtää, ettei palaute määrittele häntä yksilönä. Huonolla itsetunnolla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia. Huono itsetunto johtaa usein itseään vahvistavaan kehään ja saattaa siten johtaa esimerkiksi syrjäytymiseen (Mielenterveysseura 2019).
Lopuksi avataan palautteen käsitettä sekä yleisesti että teatteriympäristössä. Ihminen tarvitsee palautetta riippumatta siitä, onko hänellä hyvä vai huono itsetunto. On tärkeää, että palautetta saadaan sekä ohjaajalta tai muulta aikuiselta että vertaisilta. Teatterissa palautteenanto voi tapahtua koko ryhmän edessä, pienissä ryhmissä tai yksilöllisesti. Teatteri-ilmaisun ohjaaja pystyy vaikuttamaan milloin ja missä palautetta annetaan ja vastaanotetaan, minkälaisia muotoja, verbaalisia ja nonverbaalisia, hän valitsee käyttää antaessaan palautetta. Jokainen ohjaaja on yksilö, jolla on oma tapansa olla läsnä ja luoda kannustava ja positiivinen ilmapiiri, joka edesauttaa palautteenantoa ja siten nuoren itsetunnon kehittymistä.
At first, this thesis covers the training of a drama instructor. Drama instructor specialises in instructing groups. The basic principle to a successful group activity is safe atmosphere, and drama instructor is responsible of establishing this. The intentions and rules of the group will help with the sustaining of the group activity. It is important for the drama instructor to be present with the group. It allows the instructor to be able to observe the group, make decisions and change the activity in the group when necessary. This thesis also examines how being present gets easier when workmanship develops and drama instructor learns to count on it.
Secondly the thesis focuses on development and growth of youth from self-esteems perspective. For the development of self-esteem it is important that the individuals learn to know themselves. Individuals who know and accept themselves have a feeling of capability to influence their future and solve problematic situations. They also know that the feedback they receive does not define them as a person. Low self-esteem might have far-reaching impact. Low self-esteem generally creates a loop that reinforces itself and could lead to marginalisation (Mielenterveysseura 2019).
In the end, the thesis opens the definition of feedback both generally and in a theatre environment. People need feedback regardless of the state of their self-esteem. It is important that youth get feedback from their group instructor or from another adult and from their peers. In theatre feedback can be given in front of the whole group, in smaller groups or individually. Drama instructor has the power to influence where and when the feedback is given and received and what kinds of forms, verbal or nonverbal, the feedback takes. Each instructor is an individual who has their own way of being present and creating a positive and encouraging atmosphere. These features will help the instructor to give feedback and support the development of youths’ self-esteem.