Henkilöstön keskittäminen talouspalvelukeskukseen
Lehtonen, Senna (2010)
Lehtonen, Senna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714625
Tiivistelmä
Lempäälän, Nokian, Pirkkalan, Ylöjärven ja Kangasalan kuntien oli tarkoitus perustaa palkkahallinnon palvelukeskus. Palkkasihteerit piti keskittää kunnista yhteen palvelukeskukseen Kangasalle. Tämä kuitenkin epäonnistui henkilöstön suuren muutosvastarinnan takia.
Tutkimuksessa tarkastellaan kolmen muun kunnan taloushallintopalvelujen keskittämistä palvelukeskukseen henkilöstön näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin henkilöstötyytyväisyyskyselynä kolmelle muulle kunnalle, jossa kyseinen palvelukeskusmuutos on jo toteutettu. Tavoitteena on selvittää, mitä Kangasalan kunnan kannattaa ottaa huomioon palvelukeskusta perustettaessa henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä menetelmää. Teoriaosuudessa käsitellään muutosjohtamista ja palvelukeskusmallia. Tutkimuksessa haastateltiin Kangasalan kunnan palkkasihteereitä, laskentapäälliköä ja henkilöstöjohtajaa Kangasalan kunnan palvelukeskusmallista.
Tutkimuksessa esitellään jokaisen palvelukeskuksen tulokset erikseen. Kaikkien palvelukeskuksien henkilöstöt yllättyivät positiivisesti palvelukeskuksien toimivuudesta. Henkilöstöt olivat samaa mieltä siitä, että palvelukeskuksissa on vielä parannettavaa ja kehitettävää. Palvelukeskusprojekteja voidaan kuitenkin pitää onnistuneina.
Tutkimuksen johtopäätöksissä tiivistetään, mitä Kangasalan kunnan kannattaa ottaa huomioon palvelukeskusta perustettaessa. Johdon pitäisi tehdä yhteistyötä henkilöstön kanssa, ettei tulisi pakottamisen tarvetta. Tällöin päästäisiin parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, jolloin henkilöstö suhtautuisi myönteisesti palvelukeskusmuutokseen.
Tutkimuksessa tarkastellaan kolmen muun kunnan taloushallintopalvelujen keskittämistä palvelukeskukseen henkilöstön näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin henkilöstötyytyväisyyskyselynä kolmelle muulle kunnalle, jossa kyseinen palvelukeskusmuutos on jo toteutettu. Tavoitteena on selvittää, mitä Kangasalan kunnan kannattaa ottaa huomioon palvelukeskusta perustettaessa henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä menetelmää. Teoriaosuudessa käsitellään muutosjohtamista ja palvelukeskusmallia. Tutkimuksessa haastateltiin Kangasalan kunnan palkkasihteereitä, laskentapäälliköä ja henkilöstöjohtajaa Kangasalan kunnan palvelukeskusmallista.
Tutkimuksessa esitellään jokaisen palvelukeskuksen tulokset erikseen. Kaikkien palvelukeskuksien henkilöstöt yllättyivät positiivisesti palvelukeskuksien toimivuudesta. Henkilöstöt olivat samaa mieltä siitä, että palvelukeskuksissa on vielä parannettavaa ja kehitettävää. Palvelukeskusprojekteja voidaan kuitenkin pitää onnistuneina.
Tutkimuksen johtopäätöksissä tiivistetään, mitä Kangasalan kunnan kannattaa ottaa huomioon palvelukeskusta perustettaessa. Johdon pitäisi tehdä yhteistyötä henkilöstön kanssa, ettei tulisi pakottamisen tarvetta. Tällöin päästäisiin parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, jolloin henkilöstö suhtautuisi myönteisesti palvelukeskusmuutokseen.