Ohjelmistorobotti – Digiajan duunari Tapaustutkimus ohjelmistorobotiikan käyttöönottokokemuksista Suomessa
Vuorinen, Teemu (2019)
Vuorinen, Teemu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913071
Tiivistelmä
Digitalisaation ajurina toimiva teknologinen kehitys luo yrityksille uusia mahdollisuuksia
vastata kilpailuun digitalisoimalla vanhaa liiketoimintaa ja luomalla uutta.
Ohjelmistorobotiikka on ratkaisu, jolla voidaan automatisoida tietojärjestelmillä tehtävää
työtä ja siirtää rutiininomaiset, tylsät tehtävät pois työntekijöiltä ja näin vapauttaa ihmiset
tekemään mielekkäämpiä ja haastavampia tehtäviä. Kysymys kuuluu: Miten tätä teknologiaa kannattaa käyttöönottaa?
Tavoitteena oli tutkia suomalaisten yritysten ja organisaatioiden ohjelmistorobotiikan käyttöönoton kokemuksia. Haastattelemalla yrityksiä ja organisaatioita haluttiin selvittää miksi ja miten ne ovat lähteneet ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämään, minkälaisia kokemuksia ja oppeja he ovat siitä saaneet sekä luoda näkemys ohjelmistorobotiikan tulevaisuudesta.
Tutkimuksen tutkimusstrategiana käytettiin laadullista tapaustutkimusta.
Yritykset ovat halunneet lähteä testaamaan ohjelmistorobotiikan mahdollisuuksia toiminnan tehostamisen paineessa. Ohjelmistorobotiikan avulla on saavutettu muun muassa kannattavuutta, joustavuutta, laatua ja työ- ja asiakastyytyväisyyttä lisääviä vaikutuksia. Tärkeäksi on koettu myös saavutettavan potentiaalin ymmärtäminen ja osaamisen kasvattaminen. Ohjelmistorobotiikan laajentuessa menestyksen edellytyksenä korostuvat dokumentoinnin, hallinta- ja organisoitumismallien tärkeys.
Ohjelmistorobotiikkaa nähdään yhä enemmän tulevaisuudessa. Tekoälyä hyödyntävät ja
niihin integroidut älykkäät ohjelmistorobotiikan ratkaisut ovat seuraava luonteva askel liiketoiminnan automatisoimisessa. Ensimmäiset askeleet “älykästä robotiikkaa” kohti on
Suomessa jo otettu, lisäpanostuksia osaamisen kasvattamiseen kuitenkin vielä tarvitaan. The main driver of digitalization is technology. It enables companies to digitalize their current business and create totally new digital ones to be successful.
Robotic Process Automation (RPA) is a solution, that is used to, automate boring, routine
desktop work and release employees to work that is considered more interesting and challenging. The question is: How to implement this RPA technology efficiently?
The objective was to study implementation experiences in Finnish companies and organizations. By interviewing companies, the goal was to learn why and how companies have started their journey and what kind of experiences and lessons-learned have they gained and how RPA future looks like. The study used qualitative cases study research strategy.
Due to pressure and the need to improve efficiency, companies are piloting Robot Process
Automation software. With RPA, companies have increased their profitability, adaptability, quality and employee and customer satisfaction. It is also vital to understand the RPA potential and to increase the know-how in the companies around the RPA activities. When
scaling up one’s RPA practice, documenting, governance and organization models become more and more important for operational success.
Robotic Process Automation will be used increasingly in process automation in the future.
In the future automation, the Intelligent Process Automation (IPA) solutions, Robot Process Automation with Artificial Intelligence technology, will be the natural path for the next generation process automation. The first steps towards more intelligent automation have been taken in Finland. However, there will be an increased need for Artificial Intelligence and Robotic Process Automation professionals in the future development.
vastata kilpailuun digitalisoimalla vanhaa liiketoimintaa ja luomalla uutta.
Ohjelmistorobotiikka on ratkaisu, jolla voidaan automatisoida tietojärjestelmillä tehtävää
työtä ja siirtää rutiininomaiset, tylsät tehtävät pois työntekijöiltä ja näin vapauttaa ihmiset
tekemään mielekkäämpiä ja haastavampia tehtäviä. Kysymys kuuluu: Miten tätä teknologiaa kannattaa käyttöönottaa?
Tavoitteena oli tutkia suomalaisten yritysten ja organisaatioiden ohjelmistorobotiikan käyttöönoton kokemuksia. Haastattelemalla yrityksiä ja organisaatioita haluttiin selvittää miksi ja miten ne ovat lähteneet ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämään, minkälaisia kokemuksia ja oppeja he ovat siitä saaneet sekä luoda näkemys ohjelmistorobotiikan tulevaisuudesta.
Tutkimuksen tutkimusstrategiana käytettiin laadullista tapaustutkimusta.
Yritykset ovat halunneet lähteä testaamaan ohjelmistorobotiikan mahdollisuuksia toiminnan tehostamisen paineessa. Ohjelmistorobotiikan avulla on saavutettu muun muassa kannattavuutta, joustavuutta, laatua ja työ- ja asiakastyytyväisyyttä lisääviä vaikutuksia. Tärkeäksi on koettu myös saavutettavan potentiaalin ymmärtäminen ja osaamisen kasvattaminen. Ohjelmistorobotiikan laajentuessa menestyksen edellytyksenä korostuvat dokumentoinnin, hallinta- ja organisoitumismallien tärkeys.
Ohjelmistorobotiikkaa nähdään yhä enemmän tulevaisuudessa. Tekoälyä hyödyntävät ja
niihin integroidut älykkäät ohjelmistorobotiikan ratkaisut ovat seuraava luonteva askel liiketoiminnan automatisoimisessa. Ensimmäiset askeleet “älykästä robotiikkaa” kohti on
Suomessa jo otettu, lisäpanostuksia osaamisen kasvattamiseen kuitenkin vielä tarvitaan.
Robotic Process Automation (RPA) is a solution, that is used to, automate boring, routine
desktop work and release employees to work that is considered more interesting and challenging. The question is: How to implement this RPA technology efficiently?
The objective was to study implementation experiences in Finnish companies and organizations. By interviewing companies, the goal was to learn why and how companies have started their journey and what kind of experiences and lessons-learned have they gained and how RPA future looks like. The study used qualitative cases study research strategy.
Due to pressure and the need to improve efficiency, companies are piloting Robot Process
Automation software. With RPA, companies have increased their profitability, adaptability, quality and employee and customer satisfaction. It is also vital to understand the RPA potential and to increase the know-how in the companies around the RPA activities. When
scaling up one’s RPA practice, documenting, governance and organization models become more and more important for operational success.
Robotic Process Automation will be used increasingly in process automation in the future.
In the future automation, the Intelligent Process Automation (IPA) solutions, Robot Process Automation with Artificial Intelligence technology, will be the natural path for the next generation process automation. The first steps towards more intelligent automation have been taken in Finland. However, there will be an increased need for Artificial Intelligence and Robotic Process Automation professionals in the future development.