Logistiset ratkaisut lihajalosteiden verkkokaupalle
Palomäki, Santeri (2019)
Palomäki, Santeri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jämin Rahtipalvi Oy, pieni lihanjalostamo, joka haluaa kartoittaa mahdollisuuksia tuotteidensa myymiseen verkkokaupan kautta. Työn tavoitteena oli etsiä ja kehittää toteutettavissa oleva, kannattava ja kasvua mahdollistava logistinen ratkaisu, jonka pohjalta yrityksellä olisi mahdollisuus kannattavan verkkomyynnin aloittamiseen.
Tarvittavien pohjatietojen perusteella määriteltiin halutun ratkaisun suuntaviivat ja tavoitteet, joiden pohjalle luotiin kolme erilaista vaihtoehtoa, joita vertailtiin keskenään lopullisen ratkaisun löytämiseksi. Tutkimuskysymykset asettivat työlle kolme yrityksen kannalta tärkeää teemaa, jotka ohjailivat vertailua vaihtoehtojen välillä: kannattavuus, laatu ja resurssit. Näihin tekijöihin pohjautuen suoritettiin sanallista ja laskennallista vertailua, jota peilattiin verkkokauppaa ja kuljetustoimintaa käsittelevään teoriaosuuteen, sekä yrityksen nykyiseen toimintaan.
Lisäarvon maksimoinnin kannalta oli selvää, että asiakkaille tulee tarjota kotiinkuljetuspalveluita. Vertailun tulokset osoittavat, että kuljetusten ulkoistaminen on tehokkain ja yrityksen resursseihin sopivin vaihtoehto, kun se toteutetaan tiiviissä yritysten välisessä yhteistyössä. Ratkaisussa toimeksiantaja saa keskittyä panostamaan entistä enemmän omaan ydinosaamiseensa kantamatta suoria kustannuksia tai riskejä kuljetustoiminnasta.
Työssä luotiin kokonaisvaltainen käsitys ratkaisun edellyttämistä logistiikan toimenpiteistä ja investoinneista, joten tulosten pohjalta on hyvä lähteä sovittamaan ehdotuksia yrityksen käytännön toimintoihin sopiviksi. Työ osoitti, että tehostettu kuljetustoiminta tarjoaa toimeksiantajan tapauksessa todellisia kasvun mahdollisuuksia.
Tarvittavien pohjatietojen perusteella määriteltiin halutun ratkaisun suuntaviivat ja tavoitteet, joiden pohjalle luotiin kolme erilaista vaihtoehtoa, joita vertailtiin keskenään lopullisen ratkaisun löytämiseksi. Tutkimuskysymykset asettivat työlle kolme yrityksen kannalta tärkeää teemaa, jotka ohjailivat vertailua vaihtoehtojen välillä: kannattavuus, laatu ja resurssit. Näihin tekijöihin pohjautuen suoritettiin sanallista ja laskennallista vertailua, jota peilattiin verkkokauppaa ja kuljetustoimintaa käsittelevään teoriaosuuteen, sekä yrityksen nykyiseen toimintaan.
Lisäarvon maksimoinnin kannalta oli selvää, että asiakkaille tulee tarjota kotiinkuljetuspalveluita. Vertailun tulokset osoittavat, että kuljetusten ulkoistaminen on tehokkain ja yrityksen resursseihin sopivin vaihtoehto, kun se toteutetaan tiiviissä yritysten välisessä yhteistyössä. Ratkaisussa toimeksiantaja saa keskittyä panostamaan entistä enemmän omaan ydinosaamiseensa kantamatta suoria kustannuksia tai riskejä kuljetustoiminnasta.
Työssä luotiin kokonaisvaltainen käsitys ratkaisun edellyttämistä logistiikan toimenpiteistä ja investoinneista, joten tulosten pohjalta on hyvä lähteä sovittamaan ehdotuksia yrityksen käytännön toimintoihin sopiviksi. Työ osoitti, että tehostettu kuljetustoiminta tarjoaa toimeksiantajan tapauksessa todellisia kasvun mahdollisuuksia.
