Toiminnallinen aamupäiväkerho : osallistavaa kerhotoimintaa 4-5 -vuotiaille varhaiskasvatuksellisin keinoin
Suviola, Kirsi; Koskinen, Arja (2010)
Suviola, Kirsi
Koskinen, Arja
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814707
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda lapsille turvallinen, virikkeellinen, elämyksellinen, yhteisöllisyyttä ja osallisuuden tunnetta kasvattava toimintakokonaisuus, joka tukee lapsen hyvää kasvua. Toiminnallinen opinnäytetyö kohdistui Lahden kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden ylläpitämään aamupäiväkerhoon 4- 5-vuotiaille. Opinnäytetyössä huomioitiin lapsen kehitysalueet. Pyrkimyksenä oli tukea varhaiskasvatuksellisin keinoin lapsen tervettä kasvua ja edesauttaa lasten välisen vuorovaikutuksen kehittymistä.
Toiminnallista kokonaisuutta suunniteltaessa tutustuttiin alan kirjallisuuteen laajasti. Kirjallisuudesta ja varhaiskasvatussuunnitelmasta saatiin tukea toimintaan. Etukäteissuunnitteluvaihe oli tärkeää tehdä hyvin ja sen avulla projekti oli helpompi toteuttaa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kevään 2010 aikana. Kerhotoimintaa toteutettiin kerran viikossa kuuden viikon ajan. Lapsia kerhotoiminnassa mukana oli 15. Opinnäytetyön tavoitteet osoittautuivat tärkeiksi lasten kehityksen kannalta. Osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemukset ryhmässä kasvattivat lasten tervettä itsetuntoa ja lisäsivät heidän uskallustaan toimia ryhmän täysivaltaisina jäseninä. Lapselle tilan antaminen ja lapsen yksilöllinen huomioiminen ryhmässä oli ehto toiminnan onnistumiselle. Lapsilähtöinen toimintatapa antoi tilaa jokaiselle lapselle. Toiminta suunniteltiin ottaen huomioon lasten ikäkehitys.
Innostaminen ja elämysten antaminen olivat keskeisiä sosiaalipedagogisia työmuotoja, jotka toteutuivat kerhotoiminnassa. Sosiaalipedagoginen toimintatapa loi edellytyksen onnistuneelle kerhotoiminnan toteutukselle. Opinnäytetyö selkiytti ajatusta siitä, että ohjattu toiminta ja aikuisen mukana olo lasten toiminnassa on tärkeää, vapaanleikin merkitystä pois sulkematta.
Opinnäytetyön haasteina olivat ajan vähyys ja toimintakokonaisuuden laajuus.
Toiminnallista kokonaisuutta suunniteltaessa tutustuttiin alan kirjallisuuteen laajasti. Kirjallisuudesta ja varhaiskasvatussuunnitelmasta saatiin tukea toimintaan. Etukäteissuunnitteluvaihe oli tärkeää tehdä hyvin ja sen avulla projekti oli helpompi toteuttaa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kevään 2010 aikana. Kerhotoimintaa toteutettiin kerran viikossa kuuden viikon ajan. Lapsia kerhotoiminnassa mukana oli 15. Opinnäytetyön tavoitteet osoittautuivat tärkeiksi lasten kehityksen kannalta. Osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemukset ryhmässä kasvattivat lasten tervettä itsetuntoa ja lisäsivät heidän uskallustaan toimia ryhmän täysivaltaisina jäseninä. Lapselle tilan antaminen ja lapsen yksilöllinen huomioiminen ryhmässä oli ehto toiminnan onnistumiselle. Lapsilähtöinen toimintatapa antoi tilaa jokaiselle lapselle. Toiminta suunniteltiin ottaen huomioon lasten ikäkehitys.
Innostaminen ja elämysten antaminen olivat keskeisiä sosiaalipedagogisia työmuotoja, jotka toteutuivat kerhotoiminnassa. Sosiaalipedagoginen toimintatapa loi edellytyksen onnistuneelle kerhotoiminnan toteutukselle. Opinnäytetyö selkiytti ajatusta siitä, että ohjattu toiminta ja aikuisen mukana olo lasten toiminnassa on tärkeää, vapaanleikin merkitystä pois sulkematta.
Opinnäytetyön haasteina olivat ajan vähyys ja toimintakokonaisuuden laajuus.