Pelillisyys peruskoulun musiikinopetuksessa:Seppo-peli MDA-mallin avulla tarkasteltuna Katja Koivisto Opinnäytetyö Kesäkuu
Koivisto, Katja (2019)
Koivisto, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016312
Tiivistelmä
Vuonna 2017 käyttöönotettu perusopetuksen uusi opetussuunnitelma ohjaa opetusta ja opetusmenetelmiä kohti pelillisyyttä. Pelien liittäminen osaksi kouluopetusta mahdollistaa oppimisympäristöjen laajenemisen perinteisestä luokkaopetuksesta digitaalisiin ympäris-töihin. Pelillisyydellä on myös mahdollista motivoida ja luoda mielekkyyttä oppimiseen. Yksi malli lähestyä pelillisyyttä on MDA-malli, jossa avainkäsitteinä ovat pelimekaniikat, pe-lidynamiikat ja peliestetiikka. Näiden käsitteiden alle kuuluvat mm. pisteet, tasolta toiselle eteneminen ja ranking-listat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tapaustutkimuksen keinoin, mitä MDA-mallin elementtejä kolmas- ja kuudesluokkalaiset oppilaat pitivät merkityksellisimpinä opetuk-sessa käytetyssä Seppo-oppimispelissä. Toiseksi tarkasteltiin sitä, millaisia pelikokemuksia oppilaat saivat Seppo-pelissä ja miten ne vertautuivat oppilaiden vapaa-ajan pelaamiseen. Kolmanneksi tutkimuksen kohteena oli se, toimiko Seppo-peli mielekkään oppimisen mah-dollistajana musiikin tunneilla.
Pelimekaniikan osa-alueista Seppo-pelissä parhaiten voidaan toteuttaa pisteet, tasot, haas-teet, merkit ja tulostaulut. Oppilaille merkittävimpinä pelimekaniikkoina nousi kuitenkin esiin yhdessä tekeminen ja muiden auttaminen perinteisten pisteiden jäädessä taka-alalle. Sisäisen motivaation herättelijänä Seppo-peli toimi parhaiten yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistajana.
Seppo-peli toimii musiikin tunneilla motivaation lisääjänä erityisesti niille oppilaille, jotka eivät käytä vapaa-aikaansa juurikaan pelaamiseen. Seppo-peliä pidettiin mielekkäänä ta-pana oppia uusia asioita ja toimia yhdessä, mutta uppoutumisen kokemuksia tai flow’hun verrattavia tilanteita Seppo-pelillä ei tavoitettu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tapaustutkimuksen keinoin, mitä MDA-mallin elementtejä kolmas- ja kuudesluokkalaiset oppilaat pitivät merkityksellisimpinä opetuk-sessa käytetyssä Seppo-oppimispelissä. Toiseksi tarkasteltiin sitä, millaisia pelikokemuksia oppilaat saivat Seppo-pelissä ja miten ne vertautuivat oppilaiden vapaa-ajan pelaamiseen. Kolmanneksi tutkimuksen kohteena oli se, toimiko Seppo-peli mielekkään oppimisen mah-dollistajana musiikin tunneilla.
Pelimekaniikan osa-alueista Seppo-pelissä parhaiten voidaan toteuttaa pisteet, tasot, haas-teet, merkit ja tulostaulut. Oppilaille merkittävimpinä pelimekaniikkoina nousi kuitenkin esiin yhdessä tekeminen ja muiden auttaminen perinteisten pisteiden jäädessä taka-alalle. Sisäisen motivaation herättelijänä Seppo-peli toimi parhaiten yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistajana.
Seppo-peli toimii musiikin tunneilla motivaation lisääjänä erityisesti niille oppilaille, jotka eivät käytä vapaa-aikaansa juurikaan pelaamiseen. Seppo-peliä pidettiin mielekkäänä ta-pana oppia uusia asioita ja toimia yhdessä, mutta uppoutumisen kokemuksia tai flow’hun verrattavia tilanteita Seppo-pelillä ei tavoitettu.