Cultural Competence Guide in Southern China for Foreign Companies
Paljakka, Olli-Pekka (2010)
Paljakka, Olli-Pekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214938
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulu. Työn tarkoituksena oli tutkia työtyytyväisyyttä verrattuna kulttuuriosaamiseen Etelä-Kiinassa. Päätekijöiksi valittiin kielitaito sekä stressi. Teoriaosuudessa käsitellään stressin aiheuttamia mahdollisia kielteisiä vaikutuksia yritykseen, kuten henkilöstön liian suurta vaihtuvuutta, sekä kielitaidon merkitystä osana kulttuuriosaamista.
Työn empiirisen tutkimuksen osa koostui Internetissä täytettävästä kyselystä, johon 47 Etelä-Kiinassa työskentelevää henkilöä vastasi. Tutkimuksessa selvisi, että noin puolet vastaajista kokee työskentelyn stressaavaksi tai erittäin stressaavaksi Etelä-Kiinassa. Selvisi myös, että kulttuuriosaaminen ja etenkin kielitaito korreloivat matalamman stressin kanssa.
Kolme kymmenestä kyselyyn vastanneesta ei puhunut lainkaan kiinaa, ja useimmat kiinaa puhuvista osasivat sitä vain vähän. Näiden tulosten, ja teorian pohjalta tähän työhön kirjoitettiin lyhyt opas kulttuuriosaamisesta, joka voi olla hyödyksi Hämeen ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijoille ja työharjoittelijoille, jotka lähtevät Kiinaan.
Vaikuttaa vahvasti siltä, että alueen yritykset voisivat hyötyä toteuttamalla vastaavan tutkimuksen kuin tässä työssä esitellyn, keskittyen vain oman yrityksensä työntekijöihin. Alueella on keskitytty tuotannon kehittämiseen, laadun tarkkailuun ja tuotteisiin, mutta henkilöstön tyytyväisyydessä ja koulutuksessa on tiettyjä puutteita. Tämänkaltainen tutkimus voisi auttaa löytämään nämä puutteet.
Työn empiirisen tutkimuksen osa koostui Internetissä täytettävästä kyselystä, johon 47 Etelä-Kiinassa työskentelevää henkilöä vastasi. Tutkimuksessa selvisi, että noin puolet vastaajista kokee työskentelyn stressaavaksi tai erittäin stressaavaksi Etelä-Kiinassa. Selvisi myös, että kulttuuriosaaminen ja etenkin kielitaito korreloivat matalamman stressin kanssa.
Kolme kymmenestä kyselyyn vastanneesta ei puhunut lainkaan kiinaa, ja useimmat kiinaa puhuvista osasivat sitä vain vähän. Näiden tulosten, ja teorian pohjalta tähän työhön kirjoitettiin lyhyt opas kulttuuriosaamisesta, joka voi olla hyödyksi Hämeen ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijoille ja työharjoittelijoille, jotka lähtevät Kiinaan.
Vaikuttaa vahvasti siltä, että alueen yritykset voisivat hyötyä toteuttamalla vastaavan tutkimuksen kuin tässä työssä esitellyn, keskittyen vain oman yrityksensä työntekijöihin. Alueella on keskitytty tuotannon kehittämiseen, laadun tarkkailuun ja tuotteisiin, mutta henkilöstön tyytyväisyydessä ja koulutuksessa on tiettyjä puutteita. Tämänkaltainen tutkimus voisi auttaa löytämään nämä puutteet.