Yrittäjyyspedagogiikka ja opiskelijoiden yrittäjyysvalmiudet - tapaustutkimus TAMK:n Proakatemiasta
Toiviainen, Juha (2010)
Toiviainen, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114884
Tiivistelmä
Tässä raportissa on esitelty yrittäjyyspedagogiikan ja yrittäjyysvalmiuksien tutkimusta tapaustutkimuksena TAMKin Proakatemiassa. Tutkimuksen osana oli kyselytutkimus Proakatemian jäsenten yrittäjyysvalmiuksista (n=15). Aluksi teoriaosassa on esitelty yrityksen omistajan vaatimuksia. Taloudellisen kasvun haasteet, toiminnan menestystekijät ja yrityksen hyvän omistajan piirteet on esitelty lyhyesti ja teorian avulla. Yrittäjämäinen pedagogiikka eli miten opiskelija saadaan toimimaan sisäisen yrittäjyyden keinoin opiskelussaan ja sitä kautta perustamaan tai jatkamaan toista yritystä omien tietojen ja taitojen niin edellyttäessä on käyty läpi. Yrittäjän identiteetti rakentuu opiskelijan oman identiteetin ohella opiskelun aikana. Esimerkkeinä yritystoiminnan opetuksesta ammattikorkeakouluissa on esitelty Satakunnan ammattikorkeakoulun yrityskiihdyttämö ja Tamkin Proakatemia. Proakatemian toimintamallissa opiskelijat toimivat valmentajien ohjaamina itsenäisesti omissa noin 15 hengen osuuskunnissa ja oppivat liike-elämän perustaitoja itse tekemällä. Myös Voimala auttaa tässä toiminnassa Proakatemian osaprojektina. Kyselyn vastaukset heijastelivat innokkuutta yritystoimintaan, mutta yrityselämän hienouksien opettaminen ei ollut kaikkien vastaajien mielestä riittävää. Tutkija ehdottaa raportin lopussa myös Proakatemiassa yrittäjyyden perusteiden opettamista, jotta kaikille tulee selväksi, mitä yrittäjyys todella on? Tässä raportissa käytetty kyselylomake voisi olla yksi tapa jatkuvaan osaamisen kartoitukseen Proakatemiassa. Jos opiskelijat saavat riittävästi tietoa, liiallinen innostus ja sitä kautta tulevat pettymykset voidaan ainakin osittain karsia.