Nuottilukihäiriökö ongelma? : oppimishäiriön kohtaaminen soittotunnilla
Westerlund, Erna (2010)
Westerlund, Erna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114903
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen opinnäytetyö käsittelee nuottilukihäiriötä. Määrittelen nuottilukihäiriön yhdeksi oppimishäiriön muodoksi, sekä rinnastan sen dysleksiaan.
Toisessa luvussa pohdin mikä on nuottilukihäiriö. Miten se ilmenee ja miten opettaja voi soitonoppilastaan tarkailemalla ja haastattelemalla pohtia, onko oppilaalla nuottilukihäiriö. Käsittelen myös ilmiön taustalla olevia neurologisia syitä.
Kolmannessa ja neljännessä luvussa lähestyn ilmiötä ensin oppilaan ja sitten opettajan näkökulmista. Oppilaan näkökulmassa käytän esimerkkinä omaa piano-oppilastani. Tarkoituksenani on antaa soitonopettajille tuntumaa nuottilukihäiriöisen oppilaan ajatuksiin, reflektoiden oman piano-oppilaani soittotunneilla esille tulleita ajatuksia.
Viidennessä luvussa käsittelen käytännön tasolla erilaisia tarjolla olevia toimintamalleja nuottilukihäiriöisen oppilaan opettajan avuksi. Lopuksi käsittelen lyhyesti opinnäytetyöni aiheen kannalta varteenotettavia musiikinopetuksen metodeja, sekä esittelen muutamia erilaisia terapiamuotoja.
Opinnäytetyöni johtopäätöksenä totean, ettei nuottilukihäiriö ole ongelma. Se täytyy kuitenkin tiedostaa ja opettajan tulee ottaa se huomioon opetuksessaan.
Toisessa luvussa pohdin mikä on nuottilukihäiriö. Miten se ilmenee ja miten opettaja voi soitonoppilastaan tarkailemalla ja haastattelemalla pohtia, onko oppilaalla nuottilukihäiriö. Käsittelen myös ilmiön taustalla olevia neurologisia syitä.
Kolmannessa ja neljännessä luvussa lähestyn ilmiötä ensin oppilaan ja sitten opettajan näkökulmista. Oppilaan näkökulmassa käytän esimerkkinä omaa piano-oppilastani. Tarkoituksenani on antaa soitonopettajille tuntumaa nuottilukihäiriöisen oppilaan ajatuksiin, reflektoiden oman piano-oppilaani soittotunneilla esille tulleita ajatuksia.
Viidennessä luvussa käsittelen käytännön tasolla erilaisia tarjolla olevia toimintamalleja nuottilukihäiriöisen oppilaan opettajan avuksi. Lopuksi käsittelen lyhyesti opinnäytetyöni aiheen kannalta varteenotettavia musiikinopetuksen metodeja, sekä esittelen muutamia erilaisia terapiamuotoja.
Opinnäytetyöni johtopäätöksenä totean, ettei nuottilukihäiriö ole ongelma. Se täytyy kuitenkin tiedostaa ja opettajan tulee ottaa se huomioon opetuksessaan.