HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULUN AIKUISTEN HAKUOPAS 2010
Santala, Tarja (2010)
Santala, Tarja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Hämeen ammattikorkeakoulun Aikuisten hakuopas 2010 palvelee aikuisopiskelijoita ja miten informatiivinen opas on. Hämeen ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoilta ei ollut aiemmin kerätty palautetta Aikuisten hakuoppaista, vaikka suullista palautetta on tullut mm. oppaan kuvituksesta, ulkonäöstä, sisällöstä sekä käytettävyydestä. Hakuoppaassa oli ensi kertaa koko aikuiskoulutustarjonta ja myös tästä uudistuksesta haluttiin saada palautetta. Nämä seikat johtivat siihen, että asiakastyytyväisyyskysely päätettiin toteuttaa.
Tutkimusprosessi alkoi tutustumalla Suomen ammattikorkeakoulujen painettuihin hakuoppaisiin, joita opinnäytetyöntekijä luki ja silmäili sisältöjen, ulkonäön ja muiden osakokonaisuuksien osalta. Lähes jokaisella Suomen ammattikorkeakoululla on vielä käytössä painettu hakuopas, vain Turun ammattikorkeakoulu on siirtynyt käyttämään pelkästään sähköistä aikuisten hakuopasta.
Prosessin seuraava vaihe käynnistyi asiakastyytyväisyystutkimuksella, joka suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Saadut vastaukset analysoitiin ja tehtiin johtopäätökset. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että perinteinen painettu hakuopas on edelleenkin toimiva ja aikuisopiskelijoille tärkeä tiedonlähde, mutta enenevässä määrin myös sähköinen opas on tulevaisuutta ja nykypäivän kehittyvää ja dynaamista asiakaspalvelua. Tämä seikka nousi myös selkeästi esille vastauslomakkeissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että seuraava hakuopas kannattaa toteuttaa sekä painettuna että sähköisenä. Samaisen tutkimuksen tuloksena oppaan ulkoasu on asiakkaiden mielestä hieman liian nuorekas, joten kuvitukseen ja ulkoasuun kannattaa palveluntuottajan perehtyä tältä osin. Asiasisältö on oppaassa hyvä ja informatiivinen, mutta sisällysluetteloon sekä asiakokonaisuuksien ryhmittelyyn toivottiin selkeyttä.
Tutkimusprosessi alkoi tutustumalla Suomen ammattikorkeakoulujen painettuihin hakuoppaisiin, joita opinnäytetyöntekijä luki ja silmäili sisältöjen, ulkonäön ja muiden osakokonaisuuksien osalta. Lähes jokaisella Suomen ammattikorkeakoululla on vielä käytössä painettu hakuopas, vain Turun ammattikorkeakoulu on siirtynyt käyttämään pelkästään sähköistä aikuisten hakuopasta.
Prosessin seuraava vaihe käynnistyi asiakastyytyväisyystutkimuksella, joka suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Saadut vastaukset analysoitiin ja tehtiin johtopäätökset. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että perinteinen painettu hakuopas on edelleenkin toimiva ja aikuisopiskelijoille tärkeä tiedonlähde, mutta enenevässä määrin myös sähköinen opas on tulevaisuutta ja nykypäivän kehittyvää ja dynaamista asiakaspalvelua. Tämä seikka nousi myös selkeästi esille vastauslomakkeissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että seuraava hakuopas kannattaa toteuttaa sekä painettuna että sähköisenä. Samaisen tutkimuksen tuloksena oppaan ulkoasu on asiakkaiden mielestä hieman liian nuorekas, joten kuvitukseen ja ulkoasuun kannattaa palveluntuottajan perehtyä tältä osin. Asiasisältö on oppaassa hyvä ja informatiivinen, mutta sisällysluetteloon sekä asiakokonaisuuksien ryhmittelyyn toivottiin selkeyttä.