Kajaanin kaupunginteatterin markkinointi nuorille
Pärnänen, Anni (2010)
Pärnänen, Anni
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kajaanin kaupunginteatteri. Se on yksi Suomen alueteattereista. Teatteri on toiminut nykyisellä nimellään vuodesta 1969. Kajaanin kaupunginteatterin lasketaan olleen olemassa vuodesta 1906, kun perustettiin Kajaanin Näytelmäseura. Teatterin asema yhtenä alueteattereista on vahva, tunnustuksena tästä Kajaanin kaupunginteatteri valittiin Vuoden teatteriksi vuonna 2003.
Opinnäytetyöni aihealue on markkinointi, josta se rajataan tarkemmin Kajaanin kaupunginteatterin markkinoinniksi Kainuun nuorille opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä keinoin nuoria saataisiin katsomaan Kajaanin kaupunginteatterin näytöksiä ja millaisia käsityksiä nuorilla on teatterista.
Jotta Kajaanin kaupunginteatteri saisi lisää nuoria katsomoon, on tärkeää selvittää miten Kajaanin kaupunginteatterin kannattaisi kehittää markkinointia, mainontaa ja saatavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää missä, milloin, millä hinnalla ja millaisia näytelmiä nuoret haluavat katsoa. Tavoitteena on saada tuloksia, jotka auttavat teatteria kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi.
Empiirinen tutkimus toteutettiin internetkyselynä nuorille 9.luokkalaisista yliopisto-opiskelijoihin. Kysely lähetettiin Kainuun kouluihin ja opiskelijajärjestöihin, joista kysely laitettiin eteenpäin opiskelijoille.
Opinnäytetyön asiakastyytyväisyystutkimuksesta kävi ilmi, että nuoret haluavat nähdä teatterissa huumoria, draamaa ja nuorten elämästä kertovia näytelmiä. Teatterilippujen hinta oli nuorten mielestä liian korkea. Kainuulaiset nuoret haluavat nähdä teatterin esityksiä omassa kunnassa. Teatteri saavuttaa nuoret parhaiten paikallisten sanomalehtien avulla, Facebookin kautta ja markkinoimalla koulun ympäristössä.
Opinnäytetyöni aihealue on markkinointi, josta se rajataan tarkemmin Kajaanin kaupunginteatterin markkinoinniksi Kainuun nuorille opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä keinoin nuoria saataisiin katsomaan Kajaanin kaupunginteatterin näytöksiä ja millaisia käsityksiä nuorilla on teatterista.
Jotta Kajaanin kaupunginteatteri saisi lisää nuoria katsomoon, on tärkeää selvittää miten Kajaanin kaupunginteatterin kannattaisi kehittää markkinointia, mainontaa ja saatavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää missä, milloin, millä hinnalla ja millaisia näytelmiä nuoret haluavat katsoa. Tavoitteena on saada tuloksia, jotka auttavat teatteria kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi.
Empiirinen tutkimus toteutettiin internetkyselynä nuorille 9.luokkalaisista yliopisto-opiskelijoihin. Kysely lähetettiin Kainuun kouluihin ja opiskelijajärjestöihin, joista kysely laitettiin eteenpäin opiskelijoille.
Opinnäytetyön asiakastyytyväisyystutkimuksesta kävi ilmi, että nuoret haluavat nähdä teatterissa huumoria, draamaa ja nuorten elämästä kertovia näytelmiä. Teatterilippujen hinta oli nuorten mielestä liian korkea. Kainuulaiset nuoret haluavat nähdä teatterin esityksiä omassa kunnassa. Teatteri saavuttaa nuoret parhaiten paikallisten sanomalehtien avulla, Facebookin kautta ja markkinoimalla koulun ympäristössä.