Utvärdering av Folkhälsan Syd Ab:s anpassningskurser
Nyman, Josefin (2010)
Nyman, Josefin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215055
Tiivistelmä
Folkhälsan Syd Ab ordnar årligen anpassningskurser för olika målgrupper och de vill genom en utvärdering kunna utveckla sina kurser. Syftet med mitt arbete var således att ta reda på hur föräldrar uppfattar att målen för anpassningskurserna uppnås och hur de hjälper dem i deras egen anpassningsprocess. Som teoretisk referensram har jag använt The Occupational Adaptation Model: application to child and the family interventions i detta arbete. Genom analys av hur målsättningarna för anpassningskurserna syns i referensramens tre grund element (individ, miljö och interaktion mellan individ och miljö) har jag utformat min enkät. Enkäten skickades ut till 89 familjer och jag fick en svarsprocent på 66 %. Själva undersökningen gjordes i samarbete med Folkhälsan Syd Ab. Enkäten analyserades kvantitativ förutom de två sista öppna frågorna som analyserades kvalitativt. Överlag har målsättningarna uppnåtts bra på anpassningskurserna. Det som föräldrarna är mest eniga om är vikten av att få träffa andra människor i samma situation som de själva. Föräldrarna upplever också att de fått bättre förståelse för sitt barn och att vardagen har blivit lättare tack vare tips och idéer. Syskonen har fått ökad förståelse för sitt funktionshindrade syskon. Familjens sociala relationer har börjat uppmärksammas och enligt föräldrarna har över hälften av barnen med funktionshinder fått information som hjälpt dem i deras egen anpassningsprocess. Resultaten från denna undersökning kan vara till nytta för personalen på Folkhälsan när de planerar anpassningskurser framöver. Det kan också vara till nytta för andra yrkesutövare inom barnhabiliteringen samt andra intresserade. On a yearly basis, Folkhälsan Syd Ab arranges adaptation courses for different target groups and they wish to, through an evaluation, be able to evolve their courses. The goal of my work was as such to find out how parents feel that the goals of the adaptation courses are met and how it helps them in their own adaptation process. As a theoretic frame of reference, I have used The Occupational Adaptation Model: application to child and the family interventions in this specific work. I have shaped my questionnaire through analysis of how the set goals of the adaptation courses are visible in the three basic elements of the frame of reference (individual, environment and the interaction between them). The questionnaire was sent out to 89 separate families and 66 % of them answered. The investigation itself was made in cooperation with Folkhälsan Syd Ab. The questionnaire was analyzed quantitatively, with the exception the two last open questions which were analyzed qualitatively. Overall the goals set for the adaptation courses have been properly met. The thing that most parents agree on is the importance of getting to meet other people in the same situation. The parents also feel that they have gained a better understanding for their child and that everyday life has improved thanks to tips and ideas. The siblings of disabled individuals have gained a heightened understanding of their brother or sister. The social relationships of the family have been brought to attention and according to the parents over half of the children with disabilities have gained information that has helped them in their own adaptation process. The results of this investigation can be of use to the personnel of Folkhälsan when they are planning future adaptation courses. It may also prove useful to other professionals within children’s habilitation, as well as other who are interested.