Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Ne vie sydämen sitten mennessään." : Aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi päiväkodin työntekijän näkökulmasta

Kurkela, Annina; Järviluoma, Anna (2010)

 
Avaa tiedosto
Jarviluoma_Anna_Kurkela_Annina.pdf (319.3Kt)
Lataukset: 


Kurkela, Annina
Järviluoma, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen tukemista päiväkodissa työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyö keskittyy lapsen normaalista kehityksestä poikkeavaan aggressiiviseen käyttäytymiseen ja miten puuttua siihen arjen keinojen kautta. Tavoitteena on tuoda kyseinen ilmiö näkyvämmäksi sosionomin (AMK) työkentällä.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, joka koostui kahdesta eri osasta. Haastattelu aloitettiin strukturoidulla parihaastattelulla, jota seurasi vapaamuotoinen kirjallinen osio. Haastatteluun osallistui kuusi työntekijää Tampereen alueen erityispäivähoitoryhmistä.

Aggressiivisen käyttäytymisen taustatekijät ovat yksilöllisiä. Syitä on mahdollista löytää biologiasta, psyykkisistä tekijöistä ja ympäristöstä sekä näiden yhteisvaikutuksista. Aggressiivinen käyttäytyminen on olennainen osa lapsen normaalia kehitystä. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun lapsen aggressiivinen käyttäytyminen on toistuvaa eikä hän itse pääse vaikeiden tilanteiden yli ilman aikuisen apua.

Tutkimuksessa korostui lapsen aggressiivisen käyttäytymisen monimuotoisuus, joka ilmenee usein fyysisenä reagointina. Tällaista käyttäytymistä esiintyy lapsen kohdatessa turhautumista aiheuttavia tilanteita. Huomion arvoisina tekijöinä esiin nousivat siirtymätilanteet ja yllätykselliset muutokset. Tehokkaina keinoina lapsen päivärytmin selkeyttämiseen ja aggressiivisen käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn mainittiin ennakointi ja struktuuri.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste