Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sponsoroinnista strategista kilpailuvoimaa : VVO-yhtymä Oyj:n sponsorointipolitiikka

Koiranen, Laura (2010)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Koiranen_Laura.pdf (2.608Mt)
Lataukset: 


Koiranen, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415288
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laadullisen tutkimuksen avulla selvittää Suomen suurimman valtakunnallisen vuokra-asumispalveluita tarjoavan yrityksen, VVO-yhtymä Oyj:n, sponsorointipolitiikkaa sekä asiakasrajapinnassa työskentelevien päälliköiden, markkinoinnin ja viestinnän johtajien ja johtoryhmän edustajien mielipiteitä VVO:n sponsoroinnista. Tutkimustuloksia ja lähdeteoksia hyödyntäen luotiin toimeksiantoyritykselle sponsorointitoiminnan linjaus, sponsorointipolitiikka.

Teoriaosuus käsittelee sponsorointitoimintaa integroidun markkinointiviestinnän keinona. Sponsorointia tarkastellaan yritysstrategiaan yhdistettynä niin strategisesta kuin taktisesta näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmäkeskustelua ja sähköisiä lomakekyselyjä. Tavoitteena oli löytää vastaus kysymyksiin: Tulisiko VVO:n harjoittaa sponsorointia, ja miten? Sponsoroinnissa ei ole aikaisemmin ollut varsinaisia linjauksia. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa viimeisten vuosien toiminnasta sekä ideoita sponsorointipolitiikan kehittämiseksi.

Tutkimustulosten mukaan sponsorointia on harjoitettu sekä konserni, että alueellisella tasolla, kuitenkin hallitsemattomasti, tavoitteetta ja hyödyntämättä. Tutkimukseen osallistuneista 18 henkilöstä neljä piti sponsorointia epäsopivana keinona ja loput sopivana joko konserni- tai sekä konserni-, että alueellisella tasolla toteutettuna. Toimivaksi sponsorointi koettiin tunnettuuden ja imagon kohottamisessa. Potentiaalisimpina sponsorointikohteina pidettiin ympäristövastuu-, urheilu-, ja seniorikohteita. Strategisesta näkökulmasta katsottuna sponsoroinnin tehokas hyödyntäminen on ollut puutteellista.

Tulosten ja teorian pohjalta luotiin toimintamalli. Sponsorointia voitaisiin harjoittaa kohdennetusti VVO:n liiketoiminnassa. Kohderyhmän arvoihin perehtymällä ja oikealla kohteen valinnalla VVO:lla olisi potentiaalia saavuttaa sponsoroinnilla strategista kilpailuetua sekä korostaa haluttuja arvoja, kuten luotettava, asiakaslähtöinen, tehokas ja innovatiivinen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste