Selvitys lastenneuvolan ja päiväkodin välisistä yhteistyömuodoista
Ikonen, Anne; Jolkkonen, Heli (2010)
Ikonen, Anne
Jolkkonen, Heli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää aikaisempien tutkimusten avulla, millaisia lastenneuvolan ja päiväkodin välisiä yhteistyömuotoja Suomessa toteutetaan, millaista hyötyä yhteistyöstä on ollut, millaisia esteitä yhteistyöllä on sekä miten yhteistyötä tulisi kehittää.
Käytimme tutkimusmenetelmänä systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimusten valintakritee-reinä olivat: tutkimus käsittelee lastenneuvolan ja päiväkodin välisiä yhteistyömuotoja, yhteistyön hyötyjä, kehittämistä tai yhteistyön esteitä, tutkimus on tehty 2000-luvulla Suomessa, tutkimus on laadullinen ja tutkimus on tehty terveydenhoitajien tai varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkö-kulmasta. Valitsimme selvitykseemme kuusi tutkimusta. Analysoimme aineiston laadullisen sisäl-lönanalyysin avulla.
Yhteistyömuotoja olivat konsultointi, lapsen kasvun ja kehityksen seuranta sekä yhteinen toiminta. Kehittämistarpeita olivat yhteistyökumppanin ammattitaidon tunteminen, yhteistyön suunnitel-mallisuuden kehittäminen, tiedonkulun kehittäminen ja ryhmätoiminnan kehittäminen. Yhteistyön esteitä olivat toimimaton tiedonkulku, motivaation puute, resurssipula ja selkeiden käytäntöjen puute. Yhteistyön hyötyjä olivat moniammatillisuuden oppiminen, lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen sekä tiedonvaihto.
Tietoa voidaan hyödyntää lastenneuvoloiden ja päiväkotien välisen yhteistyön kehittämisessä.
Käytimme tutkimusmenetelmänä systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimusten valintakritee-reinä olivat: tutkimus käsittelee lastenneuvolan ja päiväkodin välisiä yhteistyömuotoja, yhteistyön hyötyjä, kehittämistä tai yhteistyön esteitä, tutkimus on tehty 2000-luvulla Suomessa, tutkimus on laadullinen ja tutkimus on tehty terveydenhoitajien tai varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkö-kulmasta. Valitsimme selvitykseemme kuusi tutkimusta. Analysoimme aineiston laadullisen sisäl-lönanalyysin avulla.
Yhteistyömuotoja olivat konsultointi, lapsen kasvun ja kehityksen seuranta sekä yhteinen toiminta. Kehittämistarpeita olivat yhteistyökumppanin ammattitaidon tunteminen, yhteistyön suunnitel-mallisuuden kehittäminen, tiedonkulun kehittäminen ja ryhmätoiminnan kehittäminen. Yhteistyön esteitä olivat toimimaton tiedonkulku, motivaation puute, resurssipula ja selkeiden käytäntöjen puute. Yhteistyön hyötyjä olivat moniammatillisuuden oppiminen, lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen sekä tiedonvaihto.
Tietoa voidaan hyödyntää lastenneuvoloiden ja päiväkotien välisen yhteistyön kehittämisessä.
