Teatterilaatikko : Lasten teatterikasvatusprojekti päiväkodeissa
Väänänen, Helena (2010)
Väänänen, Helena
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315206
Tiivistelmä
Teatterikasvatusprojekti Teatterilaatikko kuuluu Kuopion kaupungin kulttuuripalvelukeskuksen alaiseen
Kulttuurikaruselli taidekasvatusprojektiin, joka perustuu moniaistisuuteen ja toiminnallisuuteen. Teatterilaatikossa on tärkein tavoite yhdessä leikkiminen ja tekeminen eikä niinkään valmis esitys. Taidekasvatusmalli on suunnattu erityisesti alle kouluikäisille lapsille.
Suoritin harjoitteluni vastaten neljän päiväkotiryhmän Teatterilaatikkoprojektista huhti- toukokuussa 2010. Keväällä 2010 Kulttuurikarusellin teemana oli saduttaminen ja pöytäteatteri, joten Teatterilaatikko sopi teemaan erinomaisesti.
Toiminnallisella opinnäytetyöllä hain tietoa Teatterilaatikkoprojektin kehittämisestä päiväkotiryhmien lasten ja henkilökunnan vastausten kautta.
Kyselyn tulokset olivat rohkaisevia. Lasten tuloksista innostuneisuus näyttelemistä kohtaan nousi vahvimmin esiin.
Kaikkien ryhmien aikuiset pitivät projektia rikkautena ja heidän mielestään lapset olivat hyvin innostuneita. Myös arkojen, hiljaisten ja vilkkaiden lasten oli helppo osallistua ja kaikille löytyi mieleistä tekemistä. Aikuisten mielestä projektin suurin anti yksittäiselle lapselle oli onnistumisen ilo ja jokaisen lapsen tuotos (askartelu, läsnäolo ja osal-listuminen) olivat yhtä tärkeitä sekä koko lapsiryhmälle se, että ideoinnista lähtien otettiin lasten ehdotukset ja hei-dän mielenkiinnon kohteensa huomioon. Aikuiselle itselleen suurin anti oli se, että he oppivat uuden työskentely-muodon (saduttaminen ja esityksen valmistaminen). Myös arkojen, hiljaisten ja vilkkaiden lasten ilon ja keskittynei-syyden näkeminen olivat parasta antia aikuisille.
Parhaiten aikuisille jäivät mieleen projektista lopputulos, lasten vahva läsnäolo ja tekemisen ilo.
Kulttuurikaruselli taidekasvatusprojektiin, joka perustuu moniaistisuuteen ja toiminnallisuuteen. Teatterilaatikossa on tärkein tavoite yhdessä leikkiminen ja tekeminen eikä niinkään valmis esitys. Taidekasvatusmalli on suunnattu erityisesti alle kouluikäisille lapsille.
Suoritin harjoitteluni vastaten neljän päiväkotiryhmän Teatterilaatikkoprojektista huhti- toukokuussa 2010. Keväällä 2010 Kulttuurikarusellin teemana oli saduttaminen ja pöytäteatteri, joten Teatterilaatikko sopi teemaan erinomaisesti.
Toiminnallisella opinnäytetyöllä hain tietoa Teatterilaatikkoprojektin kehittämisestä päiväkotiryhmien lasten ja henkilökunnan vastausten kautta.
Kyselyn tulokset olivat rohkaisevia. Lasten tuloksista innostuneisuus näyttelemistä kohtaan nousi vahvimmin esiin.
Kaikkien ryhmien aikuiset pitivät projektia rikkautena ja heidän mielestään lapset olivat hyvin innostuneita. Myös arkojen, hiljaisten ja vilkkaiden lasten oli helppo osallistua ja kaikille löytyi mieleistä tekemistä. Aikuisten mielestä projektin suurin anti yksittäiselle lapselle oli onnistumisen ilo ja jokaisen lapsen tuotos (askartelu, läsnäolo ja osal-listuminen) olivat yhtä tärkeitä sekä koko lapsiryhmälle se, että ideoinnista lähtien otettiin lasten ehdotukset ja hei-dän mielenkiinnon kohteensa huomioon. Aikuiselle itselleen suurin anti oli se, että he oppivat uuden työskentely-muodon (saduttaminen ja esityksen valmistaminen). Myös arkojen, hiljaisten ja vilkkaiden lasten ilon ja keskittynei-syyden näkeminen olivat parasta antia aikuisille.
Parhaiten aikuisille jäivät mieleen projektista lopputulos, lasten vahva läsnäolo ja tekemisen ilo.