Oppimislähtöisen LVI-tehtäväpankin luominen : CASE: Ammattikorkeakoulutasoiseen LVI-opetukseen käytettävien oppimistehtävien luominen Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Pihlajamaa, Pirkko (2010)
Pihlajamaa, Pirkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415264
Tiivistelmä
Rakentamisen ammattilaisten, niin rakennus- kuin talotekniikka-alalla toimivien, tulee entistä kiinteämmin puhaltaa samaan hiileen. Tässä kehittämistehtävässäni tuon esiin joitakin ko. tavoitteen sisäistämistä helpottavia oppimistehtäviä (6 kpl) ja kuvaan niiden kunkin osatavoitteita päätavoitteen saavuttamiseksi.
Tutkivaan oppimiseen liittyvän ja siitä jatkojalostamani, osaamisen päämäärää korosta-van selvilleottamisen oppimistavan (SEOTOP) soveltaminen on ollut vahvasti ajatuk-sissani tehtävien suunnittelussa yhdessä viisaiden oppimisympäristöjen käytön ja luomi-sen kanssa unohtamatta erilaisia opetusmenetelmiä. Esiteltyjä oppimistehtäviä on myös peilattu kehitystehtävässäni opetussuunnitelmassa määriteltyihin osaamista kuvaileviin kompetensseihin.
Lähtökohtana ja vahvana taustavaikuttajana tehtävien kehittämisessä on myös ollut se, kuinka niiden avulla työelämässä vaadittavat osaamistarpeet kehittyisivät opiskelun edetessä alusta lähtien opiskeluja motivoivasti. Kun tehtävät muistuttavat riittävän sel-västi työelämässä eteen tulevia tilanteita, innostaa se opiskeluun ja sitä kautta valmistu-miseen. Tehtävistä saatu opiskelijapalaute on ollut yksinomaan positiivinen.
Tutkivaan oppimiseen liittyvän ja siitä jatkojalostamani, osaamisen päämäärää korosta-van selvilleottamisen oppimistavan (SEOTOP) soveltaminen on ollut vahvasti ajatuk-sissani tehtävien suunnittelussa yhdessä viisaiden oppimisympäristöjen käytön ja luomi-sen kanssa unohtamatta erilaisia opetusmenetelmiä. Esiteltyjä oppimistehtäviä on myös peilattu kehitystehtävässäni opetussuunnitelmassa määriteltyihin osaamista kuvaileviin kompetensseihin.
Lähtökohtana ja vahvana taustavaikuttajana tehtävien kehittämisessä on myös ollut se, kuinka niiden avulla työelämässä vaadittavat osaamistarpeet kehittyisivät opiskelun edetessä alusta lähtien opiskeluja motivoivasti. Kun tehtävät muistuttavat riittävän sel-västi työelämässä eteen tulevia tilanteita, innostaa se opiskeluun ja sitä kautta valmistu-miseen. Tehtävistä saatu opiskelijapalaute on ollut yksinomaan positiivinen.