Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

E-handel med kläder

Resino Nyblin, Mikaela (2010)

 
Avaa tiedosto
Resino Nyblin_Mikaela.pdf (865.6Kt)
Lataukset: 


Resino Nyblin, Mikaela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415456
Tiivistelmä
Trots att e-handel med kläder ökar i popularitet, finns det en viss tveksamhet och ovilja att e-handla kläder. Internets natur som en handelskanal och de produktegenskaperna som kläder innehar bidrar till detta. Syftet med denna studie är att undersöka vilka fak-torer som är viktiga för konsumenten vid handel av kläder över Internet. Studien utgår ifrån att attityden och acceptansen påverkas av yttre faktorer som demografiska fakto-rer, produktegenskaperna, situationella faktorer, Internet- och e-handelserfarenheten, tillit och risk. En slumpmässig enkätundersökning genomfördes med 86 stycken myndiga personer i Finland. Undersökningen kom fram till att det finns flere faktorer som på-verkar konsumenterna, utbud och pris som de två vanligaste orsakerna till att handla kläder över Internet. Dessa kan ses som incitament till varför kunden skall acceptera de problem med tillit och risk som finns vid e-handel. Risk är en avgörande faktor för om kunden kommer att handla på Internet. Företag och övriga intresserade kan med hjälp av denna studie få en ökad förståelse av kunden och vilka faktorer som är viktiga vid handel av kläder över Internet.
 
Although online shopping for apparel is increasing in its popularity, there is some hesita-tion and reluctance to purchase apparel affected by Internet's nature in itself as a shopping channel and the product characteristics. The purpose of this study is to study the custom-er and which factors are important when buying clothes on the Internet. The study as-sumes that the attitude and acceptance is affected by external factors such as demographic factors, product characteristics, situational factors, Internet- and e-commerce experience, trust and risk. A random survey was conducted with 86 respondents living in Finland. The study concluded that there are several factors affecting consumers, supply and price as the two most common reasons. These two reasons can be seen as incentives for the customer to accept the risk and trust issues involved in ecommerce. Risk is a ruling factor if the customer will purchase online. Companies and others interested can through this study increase their understanding of the customer and which factors are important when buying clothes online.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste