Ravintola Carelian työnantajakuvan kehittämissuunnitelma
Huhtala, Johanna (2019)
Huhtala, Johanna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on ravintola Carelia. Tarkoituksena on kerätä tietoa, jota yritys pystyy hyödyntämään työantajakuvan kehittämisessä ja markkinoinnissa. Tutkimuksen pääongelmaa pyritään ratkaisemaan selvittämällä ala-ongelmat, jotka ovat ” millainen työnantaja kiinnostaa ravintola-alan opiskelijoita”, ”kuinka ravintola Carelia voisi tavoittaa alan opiskelijat” ja ”millaisilla keinoilla ravintola Carelia voisi kehittää ulkoista työnantajamielikuvaansa”.
Tietoperusta perustuu työnantajakuvaan liittyviin alankirjallisuuteen, aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Osiossa käsitellään tutkimuksen keskeiset käsitteet, jotka liittyvät oleellisesti työnantajakuvan rakentamiseen ja kehittämiseen.
Sosiaalinen media on yksi tärkeimpiä työnantajakuvan viestintäkanavia, tutkimuksen kohteeksi rajataan yrityksen käyttämiä sähköisiä markkinointikanavia, Facebook ja Instagram.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin 10.5. 2019 ravintola-alan opiskelijoille, ravintolakouluissa Perho ja Haaga-Helian Haagan toimipisteissä. Kyselyssä selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat tulevan työnantajan valintaan. Kysely jaettiin 70 oppilaalle, joista 67:n vastasi kaksipuoliseen paperiseen kyselylomakkeeseen. Kyselytulokset purettiin Exceliin ja taulukoitiin vastaukset prosentti määriksi.
Tutkimustulosten mukaan suurimmalla osalle vastaajista syntyi positiivinen kuva yrityksestä, vaikka kuulivat kyseisestä yrityksestä ensimmäisen kerran. Ulkoiseen työnantajakuvaan osa vastaajista liittivät kuitenkin mielikuvia vanhanaikainen ja osa mielsi kyseisen yrityksen kalliiksi. Tulevia alan opiskelijoita houkuttaakseen yrityksen tulisi vielä panostaa ulkoisen työnantajamielikuvan kiinnostavaksi myös nuorille opiskelijoille.
Ravintola Careliassa työntekijöille tarjotaan työpaikkaetuina, rahallista korvausta työmatkoihin, sekä työntekijät saavat työpaikan maksaman laajemman terveysvakuutuksen itselleen. Nämä työpaikkaedut nousivat myös kyselyssä tärkeimmiksi tekijöiksi tulevan työnantajan valinnassa.
Tutkimuskyselyssä kartoitettiin myös, haluavatko nykyiset opiskelijat kuulla omassa oppilaitoksessa enemmän tulevista työpaikoista. Suurin osa vastaajista, jopa 84 prosenttia vastasi, kyllä. Eli yrityksille, jotka haluavat lisää näkyvyyttä alan opiskelijoiden keskuudessa kannatta tehdä tiiviimmin yhteistyötä alan oppilaitoksien kanssa.
Tietoperusta perustuu työnantajakuvaan liittyviin alankirjallisuuteen, aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Osiossa käsitellään tutkimuksen keskeiset käsitteet, jotka liittyvät oleellisesti työnantajakuvan rakentamiseen ja kehittämiseen.
Sosiaalinen media on yksi tärkeimpiä työnantajakuvan viestintäkanavia, tutkimuksen kohteeksi rajataan yrityksen käyttämiä sähköisiä markkinointikanavia, Facebook ja Instagram.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin 10.5. 2019 ravintola-alan opiskelijoille, ravintolakouluissa Perho ja Haaga-Helian Haagan toimipisteissä. Kyselyssä selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat tulevan työnantajan valintaan. Kysely jaettiin 70 oppilaalle, joista 67:n vastasi kaksipuoliseen paperiseen kyselylomakkeeseen. Kyselytulokset purettiin Exceliin ja taulukoitiin vastaukset prosentti määriksi.
Tutkimustulosten mukaan suurimmalla osalle vastaajista syntyi positiivinen kuva yrityksestä, vaikka kuulivat kyseisestä yrityksestä ensimmäisen kerran. Ulkoiseen työnantajakuvaan osa vastaajista liittivät kuitenkin mielikuvia vanhanaikainen ja osa mielsi kyseisen yrityksen kalliiksi. Tulevia alan opiskelijoita houkuttaakseen yrityksen tulisi vielä panostaa ulkoisen työnantajamielikuvan kiinnostavaksi myös nuorille opiskelijoille.
Ravintola Careliassa työntekijöille tarjotaan työpaikkaetuina, rahallista korvausta työmatkoihin, sekä työntekijät saavat työpaikan maksaman laajemman terveysvakuutuksen itselleen. Nämä työpaikkaedut nousivat myös kyselyssä tärkeimmiksi tekijöiksi tulevan työnantajan valinnassa.
Tutkimuskyselyssä kartoitettiin myös, haluavatko nykyiset opiskelijat kuulla omassa oppilaitoksessa enemmän tulevista työpaikoista. Suurin osa vastaajista, jopa 84 prosenttia vastasi, kyllä. Eli yrityksille, jotka haluavat lisää näkyvyyttä alan opiskelijoiden keskuudessa kannatta tehdä tiiviimmin yhteistyötä alan oppilaitoksien kanssa.