Kulttuuria! Aivan kuten epäilinkin. : Turku 2011 -mainonta ja sen näkyvyys
Sademaa, Janina (2010)
Sademaa, Janina
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315174
Tiivistelmä
Turku on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2011 yhdessä Tallinnan kanssa. Vuoden mukanaan tuomaa huomiota pyritään hyödyntämään matkailun edistäminen alueella. Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa Turku 2011 kulttuuripääkaupunkimainonnan näkyvyydestä ja sen merkityksestä kiinnostuksen herättäjänä kulttuuripääkaupunkivuoden tapahtumia kohtaan. Teoriaosuudessa keskitytään tarkastelemaan kulttuurimatkailun erityispiirteitä etenkin kulttuuripääkaupunki-teemojen näkökulmasta. Tämän lisäksi käsitellään kulttuurimarkkinoinnin ja -mainonnan muotoja ja analysoidaan Turku 2011 mainonnan visuaalista ilmettä.
Opinnäytetyössä tehtiin kysely Turku 2011 mainonnan näkyvyydestä Turku 2011- säätiön toimeksiannosta. Tavoitteena oli myös kartoittaa vaikuttaako mainonta vastaajan kiinnostukseen kulttuuripääkaupunkivuotta kohtaan. Tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista oli nähnyt yhden tai useamman kulttuuripääkaupunkimainoksen aiemmin ja suhtautui niihin positiivisesti. Eniten huomiota herättivät kulttuurilinjan busseissa olevat mainokset.
Useat kyselyyn vastanneista uskovat mainonnalla olevan vaikutusta heidän omaan osallistumiseensa vuoden 2011 tapahtumiin. Suurin osa koki Turku 2011 mainonnan hauskaksi, rohkeaksi, korkealaatuiseksi ja miellyttäväksi. Kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelma synnytti vastaajissa samansuuntaisia ajatuksia. Vastaajat haluaisivat, että vuoden 2011 aikana tuotaisiin esille Turun historia, museot, teatteri sekä lasten ja nuorten tapahtumat. Samoja asioita on noussut esille Varsinais-Suomen matkailuelinkeinon kehittämisstrategiassa vuosille 2005–2010. Pieni osa vastaajista koki kulttuuripääkaupunkivuoden yhdentekeväksi ja pinnalliseksi tapahtumaksi ja kritisoivat samalla, ettei mainokset kerro mitään konkreettista vuoden tapahtumista. Tuloksia ei voida täysin yleistää, mutta niitä voidaan pitää suuntaa-antavina.
Opinnäytetyössä tehtiin kysely Turku 2011 mainonnan näkyvyydestä Turku 2011- säätiön toimeksiannosta. Tavoitteena oli myös kartoittaa vaikuttaako mainonta vastaajan kiinnostukseen kulttuuripääkaupunkivuotta kohtaan. Tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista oli nähnyt yhden tai useamman kulttuuripääkaupunkimainoksen aiemmin ja suhtautui niihin positiivisesti. Eniten huomiota herättivät kulttuurilinjan busseissa olevat mainokset.
Useat kyselyyn vastanneista uskovat mainonnalla olevan vaikutusta heidän omaan osallistumiseensa vuoden 2011 tapahtumiin. Suurin osa koki Turku 2011 mainonnan hauskaksi, rohkeaksi, korkealaatuiseksi ja miellyttäväksi. Kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelma synnytti vastaajissa samansuuntaisia ajatuksia. Vastaajat haluaisivat, että vuoden 2011 aikana tuotaisiin esille Turun historia, museot, teatteri sekä lasten ja nuorten tapahtumat. Samoja asioita on noussut esille Varsinais-Suomen matkailuelinkeinon kehittämisstrategiassa vuosille 2005–2010. Pieni osa vastaajista koki kulttuuripääkaupunkivuoden yhdentekeväksi ja pinnalliseksi tapahtumaksi ja kritisoivat samalla, ettei mainokset kerro mitään konkreettista vuoden tapahtumista. Tuloksia ei voida täysin yleistää, mutta niitä voidaan pitää suuntaa-antavina.