The effect of film on destination image and tourists' destination selection
Moisanen, Riikka (2010)
Moisanen, Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315086
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee elokuvaturismia ja elokuvien ja TV-sarjojen vaikutusta kohteen imagoon ja matkailijan kohdevalintaan. Käsiteltäviin asioihin kuuluvat myös kohteen markkinointi elokuvan avulla ja filmifanien ja -turistien toiveet ja odotukset kuvauspaikkavierailuja koskien. Toimeksiantajana opinnäytetyölle on Rovaniemen kaupungin matkailupäällikkö Tuula Rintala-Gardin.
Opinnäytetyöni koostuu sekä kattavasta kirjallisuuskatsauksesta, että kvalitatiivisesta tutkimuk-sesta. Kirjallisuuskatsaus esittelee elokuvaturismia kansainvälisten esimerkkien ja määrittelyjen avulla, sekä käy läpi markkinointikeinoja, elokuvan vaikutusta kohdeimagoon sekä kuvaamisen suoria ja epäsuoria hyötyjä alueelle. Kvalitatiivinen tutkimus koostui primääriaineistona käytetys-tä kyselystä, sekä sekundaariaineistona käytetystä Internetblogista. Kyselyä levitettiin suomalaisille Emmerdale TV-sarjan faneille ja kyselyn avulla tahdottiin saada selville suositun TV-sarjan vaikutus Englannin kohdeimagoon ja vastaajien matkapäätöksiin, sekä selvittää mahdollisen kohdevierailun onnistuneisuus, sisältö ja vierailusta heränneet tunteet ja ajatukset. Sekundaariaineisto käsitteli aihetta enemmän nimenomaan elokuvien kautta ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jotta pystyttäisiin löytämään ne tekijät jotka elokuvassa eniten motivoivat ihmisiä matkustamaan elokuvan kuvauspaikoille.
Elokuvat ja Tv-sarjat voivat vaikuttaa merkittävästi kohdeimagoon. Suosittujen elokuvien näkyvyys ympäri maailmaa on toista luokkaa kuin perinteisen suoran kohdemarkkinoinnin, ja ne luovat tietoisuutta kohteesta, sen maisemista, kulttuurista ja tavoista. Näin ollen elokuvat ja Tv-sarjat voivat luoda kiinnostusta kohteesta yleisesti, ei pelkästään elokuvien kuvauspaikoista. Parhaat mahdollisuudet elokuvaturismille syntyvät, kun alueen matkailutoimijat tekevät yhteistyötä tuotantoyhtiön kanssa ja voivat käyttää elokuvamateriaalia kohdemarkkinointimateriaalina.
Useat elokuvan tai TV-sarjan aspektit vetävät turisteja kuvauspaikoille. Muiden fanien kanssa keskustelu ja tapahtumien muistelu, sekä erityisesti valokuvaus, ovat tärkeitä aktiviteetteja kuvauspaikoilla. Kaikki elokuvaturistit eivät kuitenkaan välttämättä ole elokuvan suuria faneja; osa saattaa olla sattumalta saanut selville että heidän lomakohteessaan on tutun elokuvan kuvauspaikkoja, ja sisällyttää niillä vierailun lomaohjelmaansa. Kauniit maisemat ovat suurin motivaatiotekijä kuvauspaikoille tai kyseiseen maahan matkustamiseen, ja usein elokuvat tuovat kohteen esiin erittäin positiivisessa valossa.
Opinnäytetyöni koostuu sekä kattavasta kirjallisuuskatsauksesta, että kvalitatiivisesta tutkimuk-sesta. Kirjallisuuskatsaus esittelee elokuvaturismia kansainvälisten esimerkkien ja määrittelyjen avulla, sekä käy läpi markkinointikeinoja, elokuvan vaikutusta kohdeimagoon sekä kuvaamisen suoria ja epäsuoria hyötyjä alueelle. Kvalitatiivinen tutkimus koostui primääriaineistona käytetys-tä kyselystä, sekä sekundaariaineistona käytetystä Internetblogista. Kyselyä levitettiin suomalaisille Emmerdale TV-sarjan faneille ja kyselyn avulla tahdottiin saada selville suositun TV-sarjan vaikutus Englannin kohdeimagoon ja vastaajien matkapäätöksiin, sekä selvittää mahdollisen kohdevierailun onnistuneisuus, sisältö ja vierailusta heränneet tunteet ja ajatukset. Sekundaariaineisto käsitteli aihetta enemmän nimenomaan elokuvien kautta ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jotta pystyttäisiin löytämään ne tekijät jotka elokuvassa eniten motivoivat ihmisiä matkustamaan elokuvan kuvauspaikoille.
Elokuvat ja Tv-sarjat voivat vaikuttaa merkittävästi kohdeimagoon. Suosittujen elokuvien näkyvyys ympäri maailmaa on toista luokkaa kuin perinteisen suoran kohdemarkkinoinnin, ja ne luovat tietoisuutta kohteesta, sen maisemista, kulttuurista ja tavoista. Näin ollen elokuvat ja Tv-sarjat voivat luoda kiinnostusta kohteesta yleisesti, ei pelkästään elokuvien kuvauspaikoista. Parhaat mahdollisuudet elokuvaturismille syntyvät, kun alueen matkailutoimijat tekevät yhteistyötä tuotantoyhtiön kanssa ja voivat käyttää elokuvamateriaalia kohdemarkkinointimateriaalina.
Useat elokuvan tai TV-sarjan aspektit vetävät turisteja kuvauspaikoille. Muiden fanien kanssa keskustelu ja tapahtumien muistelu, sekä erityisesti valokuvaus, ovat tärkeitä aktiviteetteja kuvauspaikoilla. Kaikki elokuvaturistit eivät kuitenkaan välttämättä ole elokuvan suuria faneja; osa saattaa olla sattumalta saanut selville että heidän lomakohteessaan on tutun elokuvan kuvauspaikkoja, ja sisällyttää niillä vierailun lomaohjelmaansa. Kauniit maisemat ovat suurin motivaatiotekijä kuvauspaikoille tai kyseiseen maahan matkustamiseen, ja usein elokuvat tuovat kohteen esiin erittäin positiivisessa valossa.